Inside AdWords - Norge
Googles offisielle blogg for nyheter, tips og informasjon om AdWords
AdWords-auksjonen
1. juni 2009
I dette innlegget ønsker vi å forklare hovedfunksjonen i AdWords-systemet: Auksjonsprosessen, som bestemmer hvilke annonser som vises til hvilken klikkpris og på hvilken plassering.
Hvilke betegnelser bør jeg kjenne til?
Bud / høyeste pris per klikk (maks. CPC, cost-per-click): Beløpet du er villig til å betale for et klikk på annonsen (tilgjengelig i både søke- og innholdsnettverket). Du betaler aldri mer enn høyeste CPC.
Gjennomsnittlig CPC: Kostnaden for totalt antall klikk delt på antall klikk annonsen har mottatt.
Faktisk CPC: Det faktiske beløpet som betales for et klikk på en gitt annonse. Dette beløpet beregnes for hvert søk annonsen kan vises for. Det er basert på kvalitetspoengene og det høyeste budet til annonsen i plasseringen under din. AdWords' prisreduksjon gir deg automatisk lavest mulig pris for at du skal kunne opprettholde annonseplasseringen.
Hvordan kan jeg administrere budene?
Du kan
angi en CPC
på annonsegruppenivå eller søkeord- og plasseringsnivå, og du kan også by separat for søke- og
innholdsnettverket
. Ellers kan du bruke
automatisk budgivning
hvis du vil at AdWords skal administrere CPC-budene for deg.
Hvordan påvirker budene annonserangeringen?
Rangeringen bestemmes av to faktorer: høyeste CPC og kvalitetspoeng. Du kan derfor forbedre plasseringen ved enten å øke høyeste CPC eller optimalisere kampanjene for å få flere kvalitetspoeng.
Hvorfor tar AdWords hensyn til andre kriterier enn høyeste CPC? Hvorfor er det ikke mulig å «kjøpe» en plassering? Vi valgte en kombinasjon av disse to komponentene fordi vi ønsker å gi annonsørene en god grunn til å opprette annonser av høy kvalitet. Dette dynamiske rangeringssystemet sikrer et rettferdig budmiljø som ikke bare er basert på prisen du er villig til å betale, men også på hvor relevante annonsene dine er og deres kvaliteten.
Hvordan fungerer auksjonen?
For hvert søk sammenligner systemet CPC-en og kvalitetspoengene til søkeordet ditt med alle andre kvalifiserte annonser. Systemet multipliserer høyeste CPC med kvalitetspoengene for hver annonse i en bestemt auksjon. Annonsen med høyest verdi kommer først, annonsen med nest høyeste verdi kommer som nummer to og så videre.
Eksempel:
To annonsører, Kristian og Anna, har annonser som kan vises for samme søk. Kristian har angitt et høyeste CPC-bud på NOK 24 for søkeordet, som har fem kvalitetspoeng i systemet. Hans totale søkeordpoeng er 24 x 5 = 120.
Anna har angitt et høyeste CPC-bud på NOK 16 for søkeordet, dvs. et lavere bud enn Kristian. Siden søkeordet har ni kvalitetspoeng i henhold til systemets evaluering, er imidlertid hennes totale søkeordpoeng 16 x 9 = 144, noe som gir en høyere poengsum enn Kristian.
Anna vant den beste plasseringen for annonsen. For å finne ut hvor mye et klikk vil koste Anna deler vi de totale søkeordpoengene til Kristian (120) på kvalitetspoengene til Anna (9), og deretter legger vi til NOK 0,08. Dette gir NOK 13,41, som er et lavere beløp enn Annas høyeste CPC.
Skrevet av Espen - Inside AdWords teamet
Etiketter
Ad Grants
AdSense
adwords
AdWords Editor
AdWords eksperiment
AdWords Hjelpesenter
adwords kundematch
adwords mobil
adwords mobile
AdWords målgruppestatistikk
adwords next
adwords nyheter
adwords oppdateringer
AdWords Policy
AdWords utkast
android
annonseinnovasjoner
annonseløsningene
Annonseplassering
Annonseringer
Annonseringsvilkår
Annonseutvidelser
annonsører
anropsutvidelse
appene
appinstallasjonsannonsene
appkampanjer
apps
automatiske budstrategier
bannerannonser
bannerannonsører
bannerkampanjeplanlegger
Betalt vs Organisk rapport
brukerstøtten for AdWords
bud
budavgjørelser
budjustering
budjustering annonseplan
budjustering enheter
budjustering steder
CPC
CPM-kampanjer
customer match
demografiske resultater
Devialet
diagnose og forhåndsvisning og av annonse
Displayannonser
Displaynettverket
Displaynetværk
dynamisk remarketing
dynamiske remarketingannonser
effektiv maks. CPC
eksperiment
enhetsspesifikke destinasjonssider
Fakturering
fleksible budstrategier
Forbedrede kampanjer
forbedrede kampanjer og nye funksjoner
frakt
frekvenstak
GDN
geografisk målretting
Gmail-annonse
Gmail-annonsene
Gmail-annonser
Google AdWords
Google Analytics
Google Analytics Premium
Google displaynettverk
Google Jobs
Google Merchant Center
Google My Business
Google Norge
google partners
Google play
Google Sales
Google Shopping
Google Søk
Googles Innholdsnettverk
hangout on air
hvor din annonse blir vist
innovasjoner
innsikt
interaktive annonseformater
investert
julehandelen
kampanje innstillinger
kampanjeadministrasjon
kampanjeresultatene
kampanjetype
Kampanjeutkast
klikk
klikkandel
Kom igang med AdWords
kontostruktur
konverteringer
konverteringsbud
Konverteringsestimater
konverteringssporing
Kundematch
kundesamsvar
Kunngjøringer
kvalitetscore
kvalitetspoeng
Live event
maksimer antall klikk
managerkontoer
Markedsføringstips
masseoppgradering
masseopplastninger av søkeord
masseredigering
Massredigering
MCC
meldingsutvidelser
Merchant Center
micro-moments
mobil
mobil landinggside
mobil ux
Mobilannonsering
mobilbudjusteringer
mobile app
mobile site
mobile ux
mobilopplevelsen
multi-skjerm
Mål resultatene
mål-CPA
målgruppeløsninger
målgrupper
Målgruppestatistikken
måloppdateringer
målretning
målrett mot søkesideplassering
Målretting
målretting over tid
Nettdesign
nettstedslink
nyheter
online webinar
Oppdatering
oppdateringer
oppgradering
Oppgraderingssenter
Optimalisering
optimisert
Organisk søk
plasseringsresultater
premium partners
Produkter-fanen
produktgrupper
Produktoppføringsannonser
produktstatus
Rapporter
rapportering og analyse
rapporteringskolonnen
Relaterte produkter
remarketing
remarketing shopping
remarketing-tagger
remarketingstrategien
resultatendringer
resultater
Resultatsberegninger
Resultatskolonner
resultatsporing etter enhet
Retningslinjene
sammenslåing og oppgradering
shopping kundematch
status over tid
statusannoteringer
suksess
søkeord
søkeordsrapport
tester
think with google
Uken videotips
Ukens “fun fact”
Ukens ”fun fact”
Ukens fun fact
Ukens Mikroøyeblikk
Ukens retningslinjer
Ukens video
universelle appkampanjer
URL
URLs
utvidet CPC
valuere resultatene
verdisporing
Verktøy
video
videokampanjer
visninger
webinar
Webmaster
YouTube
Archive
2018
mars
2017
nov.
sep.
juni
mai
mars
feb.
2016
des.
nov.
okt.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2015
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
2014
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
2013
des.
nov.
sep.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
2012
des.
nov.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
jan.
2011
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2010
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2009
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2008
des.
nov.
Feed
Følg på e-post