Inside AdWords - Norge
Googles offisielle blogg for nyheter, tips og informasjon om AdWords
Årsevaluering: Videresalg gir bedre annonser og bedre resultater
4. mai 2011
Vi har alltid ment at visningsannonsering kan være smartere, gi bedre resultater og være mer målbart. I dag vil vi gjerne fremheve ett diskret element innen annonsevisning som gjør denne endringen mulig – nemlig videresalg. Ved hjelp av videresalg kan du nå besøkende på nettstedet ditt med et relevant budskap når de besøker andre nettsteder. Vi lanserte videresalg for et år siden i Google displaynettverk, og vi mener at vi har funnet en skatt. I 2010 økte det totale antallet annonsører som brukte videresalg, med gjennomsnittlig 113% hvert kvartal etter lanseringen. Her er noen eksempler på hvordan noen av dere har brukt videresalg med stor suksess:
Yankee Candle Company
brukte videresalg for å engasjere kundene på nytt, og økte dermed konverteringsfrekvensen med 600 %, mens kostnadene per konvertering ble halvert.
PC-produsenten
Lenovo
økte salget med 20 % og reduserte forholdet mellom utgifter og inntekter med 14 % i en kampanje som omfattet videresalg og visning i flere nettverk.
etrailer.com
, en nettbasert forhandler av slepedeler, opplevde en dobbelt så høy klikkfrekvens til en 75 % lavere kostnad per klikk ved bruk av videresalg sammenlignet med selskapets vanlige visningsannonseringskampanjer.
I året som har gått etter lanseringen har vi økt ytelsen og lagt til tre viktige forbedringer for å gjøre videresalg enda mer effektivt for alle annonsører – fra de aller minste til de aller største annonsørene. For det første gjør vi det nå mulig for deg å vise en relevant annonse like etter at en potensiell kunde forlater nettstedet ditt, når vår interne analyse viser at det er stor sannsynlighet for at den aktuelle kunden kommer til å klikke på annonsen. For det andre har vi forbedret algoritmen som bidrar til å regne ut, på direkten, hvor mye du bør betale for hver visning for å maksimere muligheten for at en bruker klikker på annonsen. Sist, men ikke minst, betyr den økende rekkevidden til Google displaynettverk at du kan nå kunder på stadig flere nettsteder rundt omkring på Internett. Vi når gjennomsnittlig 84 % av personene på en vanlig videresalgsliste, og vi leverer hundrevis av milliarder av annonsevisninger hver måned til mer enn 500 millioner Internett-brukere over hele verden.
Etter hvert som vi fortsetter å vise mer relevante annonser på flere nettsteder, betyr det at flere brukere og utgivere tjener på det – og det gjør også annonsørene.
Utgivere opplever betydelige resultatøkninger etter å ha tatt i bruk videresalgsannonser på nettstedene sine. Våre undersøkelser viser at en videresalgsannonse gir nesten dobbelt så høye inntekter som andre visningsannonser.
Brukere
har fortalt oss at de liker den mer målrettede annonseopplevelsen videresalg gir. Marie DeOrio, grunnlegger av Vintage Fashion Directory, kaller videresalgsannonser «fascinerende og fantastiske. Disse annonsene gir deg en følelse av at de ikke er annonser. Hvis de er riktig målrettet, og det er noe du er interessert i, er det verdifull informasjon.» Marie sier at hun viser videresalgsannonser på sitt eget nettsted (http://vintagefashiondirectory.com), ettersom hun mener at de «gir brukerne en bedre opplevelse».
Vi er heller ikke ferdige. I løpet av de neste månedene har vi tenkt å lansere nye funksjoner som kommer til å gjøre videresalg enda smartere, raskere og mer dynamisk (http://googleblog.blogspot.com/2009/11/displaying-best-display-ad-with.html). Vi forventer at interessen for videresalg kommer til å fortsette å øke, etter hvert som stadig flere annonsører, utgivere og brukere ser fordelene, og etter hvert som vi finner stadig mer ny teknologi som bidrar til å nå det overordnede målet: å vise riktig annonse til riktig person til rett tidspunkt.
Skrevet av: Aiten Weinberg, produktansvarlig. Inside Google AdWords
Publisert av: Mi Tu Le, Inside Google AdWords
Etter avvikling av rapportsenteret: Annonseresultater
24. januar 2011
Rapportsenteret vil snart utgå i sin nåværende form, og i vår serie med innlegg (
Del 1
,
Del 2
) ser vi nærmere på rapportene som er tilgjengelige her og metodene for å finne informasjon på fanen
Kampanjer
. Først tok vi en titt på filtreringsfunksjonen, og deretter ga vi en grundig beskrivelse av søkeordrapportene.
I denne delen skal vi fokusere på annonser og evaluering av annonsetekstresultater, og samtidig skal vi diskutere noen viktige innstillinger som kan ha stor innvirkning på resultatene.
Testing, testing og mer testing ...
Selv de best utarbeidede søkeordlistene er til liten nytte hvis vi ikke klarer å gi en korrekt beskrivelse av det vi tilbyr til brukerne. Overskriften på 25 tegn og de to linjene med annonsetekst på 35 tegn hver gir ikke rom for intrikate detaljer om fordelene med produktene og tjenestene vi tilbyr.
Disse begrensningene burde anspore alle annonsører til å fremheve én eller to av de viktigste egenskapene som gjør at deres produkter skiller seg ut fra konkurrerende produkter.
Nybegynnere tar ofte ikke hensyn til at de har muligheten til å legge til mer enn én annonsetekst i en annonsegruppe, dvs. i en søkeordliste. Hva vil være fordelen med å gjøre dette? For det første kan en bruker som søker etter det samme uttrykket flere ganger og ser den samme annonseteksten for andre og tredje gang, velge å overse den fullstendig. For det andre kan enkelte brukere bli mer tiltrukket av muligheten for gratis frakt, mens andre kanskje foretrekker å klikke på en tekst eller et bilde som lover en rabatt på 10 eller 20 % på produktet som bestilles.
Når vi analyserer søk, prøver vi å identifisere søkevanene til brukere (hva de søker etter), og ved å bruke flere annonsetekster kan vi på samme måte finne ut hvilke
tekstvarianter
og
inspirerende søkeord
som mest effektivt fanger brukernes oppmerksomhet.
Ved oppretting av en ny annonsegruppe er det vanligvis lurt å opprette to eller tre versjoner av den samme annonsen, og etter en testperiode på to til tre uker eller en måned kan resultatene for hver versjon analyseres. Etter analysen kan vi deaktivere tekstene med dårligst resultater og erstatte dem med nye tekster som kan konkurrere mot de tidligere dokumenterte variantene i en ny testperiode.
Analyse av resultater
Tidligere har vi brukt
annonseresultatrapporten
når vi har hatt behov for detaljerte data om annonsene. I AdWords-grensesnittet som ble lansert i fjor, har vi hatt muligheten til å følge med på alle viktige data uten å gå til rapportsenteret.
Klikk på en kampanje eller annonsegruppe på navigeringslinjen til venstre, og velg deretter fanen
Annonser
, som viser all statistikk for den angitte tidsperioden.
I rapportsenteret har vi kunnet velge annonsene med resultattypen vi ønsket å ta med i rapporten: tekst, bilde eller mobil.
Denne typen filtrering er også tilgjengelig i det nye grensesnittet ved å klikke på knappen
Filter
:
Hva bør vi være spesielt oppmerksomme på?
Under analysen bør vi alltid følge med på kolonnen
% vist
. Denne kolonnen viser prosentandelen av visninger når en bestemt annonse ble vist i annonsegruppen.
Det er mange faktorer som kan bestemme hvilken annonse som vises under et søk. På den ene siden analyserer systemet forbindelsen mellom
søkeordene
,
annonseteksten
og
destinasjonssiden
(siden brukeren ser etter å ha klikket på annonsen). Versjoner av annonsen som ikke inneholder ord fra søkeordlisten, vil sannsynligvis vises sjeldnere på grunn av lavere kvalitet.
En annen viktig faktor er det gjeldende oppsettet av den såkalte
annonserotasjonen
. Dette er en innstilling på kampanjenivå som velger visning av annonseversjonen som har høyest klikkfrekvens eller flest kvalitetspoeng i en annonsegruppe (dette er alternativet
Optimaliser
), eller at hver variant skal vises omtrent like mange ganger som de andre (dette er alternativet
Roter
). Klikk på en kampanje i navigeringspanelet, og velg deretter fanen
Innstillinger
. Annonserotasjonen kan angis her i området
Avanserte innstillinger
.
Det er viktig å være oppmerksom på at valg av alternativet
Roter
ikke betyr at alle annonsene i den aktuelle annonsegruppen vil vises like mange ganger i løpet av en bestemt tidsperiode. Dette betyr at hver annonse har samme muligheter i en auksjon, og at systemet ikke gir fordeler til annonser som tidligere har oppnådd høyere klikkfrekvenser.
Når du velger alternativet
Roter
, kan en annonseversjon med dårlig tekst og dårlige resultater redusere de samlede resultatene.
Det finnes ulike meninger om hvilke innstillinger som bør brukes, men vi mener at det innledningsvis er verdt å prøve alternativet
Roter
, fordi annonsene etter vår erfaring vises omtrent like mange ganger. Dette gjør at resultatene er sammenlignbare, ettersom hver av annonsene har like stor sjanse til å gi gode resultater.
Vi bør også være nøye med å analysere dataene som er relevante for målene våre, og bruke denne analysen til å bestemme hvilken annonseversjon som kan fortsette å vises og hvilken versjon som bør deaktiveres. Det skjer ofte at en annonse som har en imponerende klikkfrekvens, oppnår færre konverteringer:
Til neste gang kan dere gå tilbake til filtreringsfunksjonen som vi snakket om i den første delen av denne serien, og opprette et lagret filter som bare viser ikke-godkjente annonser.
Skrevet av Tamás Geiger og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Sats på mobil med søkeordverktøyet
18. januar 2011
Bruker du telefonen som mobil datamaskin når du er på farten? Hender det seg at du søker etter informasjon, veibeskrivelser eller prissammenligninger i sanntid på mobiltelefonen? Du er i så fall ikke den eneste, mobilsøk blir stadig mer utbredt. I løpet av de siste to årene har antallet mobilsøk på Google blitt mer enn femdoblet. I de første seks månedene av 2010 økte mobilsøktrafikken med mer enn 50 %.
Når mobilsøk er i stadig vekst, er det ikke overraskende at flere og flere annonsører forsøker å tjene penger på mobilannonsering. Hvis du allerede er mobilannonsør, eller hvis du vurderer å ta spranget over til de små skjermene, får du nå en mye enklere jobb.
Mobilstatistikk i søkeordverktøyet
Søkeordverktøyet
hjelper deg nå med å bygge en bedre søkeordliste for mobiltelefoner. Under Avanserte alternativer kan du nå søke etter søkeord for enheter med WAP-mobilnettlesere, mobile enheter med
fullverdige nettlesere
(som iPhone og Android-telefoner) eller alle mobile enheter (summen av enheter med WAP-nettlesere og enheter med nettlesere).
Når du foretar et søk etter søkeord, vil all statistikk som vises for konkurranse, globale og lokale søk per måned og lokal søkestatistikk være spesifikk for enheten eller enhetene du har valgt.
Fortell oss hva du syns om disse nye funksjonene ved å klikke på koblingen Send tilbakemelding i søkeordverktøyet eller ved å gå direkte til
tilbakemeldingsskjemaet
.
Skrevet av Alexandra Kenin - Product Marketing Manager og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Analysering av geografiske rapporter
13. januar 2011
Ved hjelp av våre nye geografiske rapporter kan du analysere resultatene i land og regioner som sender AdWords-trafikk til nettstedet ditt. La oss se litt nærmere på dette. Vår fiktive italienske annonsør, Angelo, selger klær av høy kvalitet til alle deler av verden. Han har en internasjonal AdWords-kampanje på engelsk ettersom hans internasjonale nettsted er på engelsk. Angelo målretter seg mot 24 språk, for eksempel engelsk, rumensk og slovakisk, og 54 europeiske land, for eksempel Spania, Nederland og Portugal. Ved å gjør dette ønsker han å inkludere alle potensielle europeiske kunder.
Når våre annonsører skal se på geografiske data, klikker de på pilen ved siden av fanen
Målgrupper
. Her finner du den valgfrie boksen
Dimensjoner
. Klikk på OK, og gå til
fanen
Dimensjoner
. Åpne deretter
Vis: Dag,
og endre visningen til
Geografisk
. Verdier for land/territorium, region, storby og by er nå tilgjengelige. Når Angelo sjekker de geografiske dataene for sin internasjonale kampanje, bestemmer han seg for å filtrere etter
Konv. frekv. (1 per klikk)
. Landene som har de høyeste konverteringsfrekvensene, vises øverst, etterfulgt av mange land som ikke har konverteringer. Angelo innser at det er lurt å bruke mer av budsjettet på landene som gjør det svært bra, og undersøke hvorfor produktene ikke selger i andre land. Etter at han har sett gjennom 182 rader med informasjon for ulike land, ser han at hvis han lager separate kampanjer for landene med de beste resultatene, vil det bli enklere å følge med på dem i fremtiden.
Etterpå bestemmer Angelo seg for å vurdere de 24 landene han målretter mot. Opprinnelig trodde han at det var lurt å dekke så mange språk som mulig, for ikke å gå glipp av noen muligheter. Nå ønsker han å finne ut hvordan målrettingen virkelig fungerer, så han åpner
brukerstøtten for AdWords
. I en artikkel om
språkmålretting
leser Angelo at AdWords-systemet kontrollerer hvilket språk brukeren har angitt i Google-grensesnittet, for å se om det samsvarer med noen av språkene som kampanjen er målrettet mot. Ettersom Angelo målretter mot 24 språk, vil annonsene eksponeres stort, nærmere bestemt i 24 forskjellige Google-grensesnitt. Alle annonsene til Angelo er på engelsk, og det betyr at de engelske annonsene kommer til å vises på høyre side i et rumensk grensesnitt, et islandsk grensesnitt, et fransk grensesnitt osv. Ettersom det internasjonale nettstedet til Angelo er på engelsk, antar han at de internasjonale kundene snakker engelsk og vil klikke på annonsen. Basert på de geografiske rapportene kan Angelo se hvilke land som ikke fører til konverteringer. Det er best å ta bort språkene som snakkes i disse landene, fra målrettingen. På denne måten kan Angelo fokusere hele budsjettet på landene og språkene som har størst sannsynlighet for å konvertere til salg.
Angelo kan nå gjøre noen viktige endringer i den internasjonale kampanjen for detaljhandelen. Først lager han separate AdWords-kampanjer for landene der han selger mest. Deretter legger han til engelsk og språket som snakkes i det aktuelle landet, i målrettingen. Til slutt fordeler han budsjettet på nytt over flere kampanjer. Dette oppsettet vil være mye enklere å følge med på, og Angelos budsjett vil bli brukt på en mer fornuftig måte. De neste dagene skal han fortsette å bruke AdWords-rapportene for å følge nøye med på utviklingen av kampanjene.
Skrevet av Hile Cremers og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Etter avvikling av rapportsenteret: Visning av søkeord
3. januar 2011
Tidligere
har vi sett nærmere på rapportene som er tilgjengelige i rapportsenteret og hvordan vi finner dem på fanen Kampanjer. Vi diskuterte hvordan filtre skal brukes, alternativer for datoperiode og aktivering/deaktivering av kolonner ved angivelse av parametere for rapporter.
I slutten av forrige innlegg fikk dere i hjemmeoppgave å se etter fanen der kolonnen
Ansl. førstesidebud
kan aktiveres. Vi regner med at mange av dere fant den, men her er en løsning for dem som kjørte seg fast: Ved å klikke på knappen
Kolonner
på fanen
Søkeord
kan vi få opp minimumsbudet for visning av annonsen på den første siden med søkeresultater:
Når fanen Søkeord er åpen, kan vi ta en titt på en veldig viktig rapport som vi anbefaler at dere kontrollerer og administrerer ukentlig:
Se søketermer
->
Alle
. Innledningsvis vil vi minne dere på at følgende bare gjelder for Google Søk, og ikke for Google displaynettverk.
Samsvartype for søket
La oss se på noen viktige begreper før vi starter. Til og med AdWords-annonsører som nettopp har kommet i gang er innforstått med at vi kan velge mellom fire
samsvartyper
når vi legger til et søkeord i en annonsegruppe. Samsvartypen kontrollerer når annonsen vises, for eksempel på Googles søkeresultatside.
Hvis vi ikke velger eksakt samsvar, kan annonsen utløses av ulike søkeuttrykk: Hvis vi bruker søkeordet «røde roser» med setningssamsvar, kan annonsen utløses av søkeuttrykket «rimelige røde roser».
La oss se nærmere på en annen type samsvar for søkeord, nemlig
søksamsvar
. Dette er ikke det samme som samsvartypen vi angav da søkeordet ble lagt til: Denne samsvartypen
forteller oss hvor bra samsvar det er mellom vårt uttrykk og uttrykk brukere angir i søkefeltet
.
Vi holder oss til eksempelet ovenfor: Hvis vi har søkeordet «røde roser» i en annonsegruppe og en bruker skriver inn uttrykket «røde roser» (med ordene i denne rekkefølgen) i søkefeltet, vil søksamsvartypen være eksakt samsvar. Når brukere søker etter «rimelige røde roser», vil søksamsvartypen være setningssamsvar. Når det gjelder administrasjon av AdWords-kampanjer, ser vi at det er snakk om
to ulike typer søkeordsamsvar: Samsvartypen vi angir på fanen Søkeord
og
forholdet mellom denne innstillingen og søkevanene til brukerne.
Hvorfor burde dette interessere oss? Hvorfor er det viktig å forstå begge konseptene, og hvordan angår de oss som annonsører? La oss introdusere et annet begrep før vi svarer.
Kvalitetspoeng, en måte å redusere kostnadene på ...
Mange annonsører prøver å tvinge annonsene opp på en høyere plassering ved å øke budene for
kostnad per klikk (CPC, cost-per-click)
. Det er imidlertid viktig at vi forstår metoden som systemet bruker til å bestemme annonsenes plassering:
Annonsens rangering, også kalt AdRank, er produktet av CPC-budet og kvalitetspoengene for søkeordet
.
Vi kan se for oss kvalitetspoengene på en skala fra 1 til 10. Denne skalaen viser hvor bra et bestemt søkeord er både fra annonsørenes og brukernes synspunkt. Dette er en slags karakter, der 10 er et fremragende resultat og 1 er verre enn stryk.
Visningsrekkefølgen for annonsene bestemmes ikke bare av CPC-budet, men også av denne annonserangeringen. La oss bruke et enkelt eksempel. To annonsører, Johan og Per, har annonser med søkeordet «røde roser». Johan byr NOK 1,50, mens Per byr NOK 1,00. Hvis det bare var budbeløpet som betydde noe, ville annonsen til Johan ha blitt vist på den øverste plasseringen og annonsen til Per på den nest øverste plasseringen.
Hvis vi legger til at Per har kvalitetspoeng på 10, mens Johan bare har 6, vil annonserangeringen regnes ut etter formelen 1,00 x 10 = 10 for Per og 1,50 x 6 = 9 for Johan. Vi ser allerede at de har byttet plass. Per, som startet med et lavere bud, endte opp med en bedre plassering av den enkle grunn at han hadde flere kvalitetspoeng.
La oss se
hvor mye annonsører betaler for klikk på annonsene
: Nøyaktig det beløpet som er nødvendig for å by over den neste annonsøren, rundet opp til nærmeste øre. Her ser dere en mer matematisk fremstilling:
Pers faktiske CPC x Pers kvalitetspoeng = Johans CPC-bud x Johans kvalitetspoeng
Nå tar vi med tallene: Pers faktiske CPC = (1,50 x 6) / 10 = NOK 0,90
Ikke nok med at Per har lagt inn et lavere bud enn Johan, men han betaler til og med mindre enn budet fordi hans annonse har bedre kvalitet enn annonsen til Johan!
Det finnes allerede et innlegg på AdWords-bloggen om beregning av kvalitetspoeng. Vi skal derfor ikke gå nærmere inn på dette denne gangen, men vi vil gjerne belyse et utdrag som gjør det lettere å forstå konseptet som beskrives ovenfor:
Forrige klikkfrekvens for søkeordet for de nøyaktig samsvarende søkene
I denne setningen henviser delen «de nøyaktig samsvarende søkene» til
søksamsvartypen
, og ikke til samsvartypen for søkeord som angis av oss. For å få flere kvalitetspoeng er det ikke nok å bare bruke søkeord med en høy klikkfrekvens. Det er også viktig at du i annonsegruppene
bruker nøyaktig de samme søkeordene som brukere skriver inn i søkefeltet
!
Selv om søkeordet «røde roser» kan ha en høy klikkfrekvens, er det fortsatt mulig at brukere oftere søker etter uttrykket «rimelige røde roser». Hvis dette uttrykket ikke er med blant søkeordene i annonsegruppen, kan vi ikke dra nytte av det.
Visning av søkeordene hjelper oss med å finne disse søkeordene
.
Visning av rapporten
Denne rapporten ble kalt Søkeordresultater i rapportsenteret, og den er nå tilgjengelig på fanen Søkeord. På denne fanen ser du en avmerkingsrute foran hver rad. Vi bør velge søkeordene som tilsvarer ordene brukere søkte etter når annonsene ble vist og brukere klikket på dem.
Klikk på knappen
Se søkesøketermer ...
over tabellen:
Tabellen som vises, inneholder en liste over, og statistikk for, søkeordene som er skrevet inn av brukere, i tillegg til søksamsvartypen som beskrives ovenfor:
Tabellen ovenfor viser at brukere stort sett søkte etter ordet som vi har angitt i søkeordlisten. Det var også noen få klikk der annonsen ble utløst av vårt søkeord sammen med andre ord.
Hvis kolonnen Samsvartype viser fleksibelt samsvar eller setningssamsvar, og disse søkeordene har mange visninger og god klikkfrekvens, bør vi legge dem til i annonsegruppen: Klikk i avmerkingsruten foran raden, og velg deretter knappen
Legg til som søkeord
over listen:
I vinduet ovenfor kan vi endre samsvartypen og CPC-budet for det nye søkeordet, og vi kan også om nødvendig angi en unik destinasjonsadresse for søkeordet.
Rapporten kan også vise rader som vi ikke ønsker å se. Hvis for eksempel listen inneholder uttrykket «gratis røde roser», bør vi velge ruten foran denne raden og klikke på knappen
Legg til som negativt søkeord
over listen.
Innholdet i tabellen kan lastes ned i flere formater, og du kan også velge en tidsplan for rapporten: Dette skal vi gå nærmere inn på senere.
Viktige data, men det er mer vi bør ta hensyn til ...
Selv om det er viktig for hver og en av oss å redusere kostnadene for klikkene, vil vi advare alle mot å fokusere utelukkende på kvalitetspoengene. På den ene siden nevnte vi i innledningen at vi må fokusere på målene våre: Hvis visningsantallet er viktig og det er tatt høyde for dyrere klikk i budsjettet, trenger vi ikke nødvendigvis å bekymre oss over en kvalitetspoengsum på 6. Hvis vi derimot er opptatt av kostnader, bør vi ta hensyn til denne beregningen.
Dagens oppgave er: Gjennomgå søketermene for søkeordene, og legg til de radene som gir best resultater i annonsegruppene. Vi bør være nøye med å angi riktig datoperiode og om nødvendig ta i bruk flere filtre, som forklart i forrige innlegg.
Skrevet av Tamás Geiger og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Innføring i de nye rapporteringsfunksjonene
22. desember 2010
De nåværende rapporteringsfunksjonene i
rapportsenteret
i AdWords vil utgå. Dette skyldes at en rekke rapporter og søk allerede er gjort tilgjengelige i det fullstendig omarbeidede brukergrensesnittet som ble lansert i fjor. Du får raskere og mer direkte tilgang til disse rapportene og søkene på fanene for kampanjeadministrasjon, og funksjoner for analyse av statistikk og resultater er også tilgjengelige. Enkelte av dem gir muligheten for å gjøre umiddelbare endringer uten at det er nødvendig å bytte frem og tilbake mellom fanen for rapportering og fanen for kampanje.
Hovedmål
Før vi tar en nærmere titt på de omarbeidede rapporteringsfunksjonene, må vi forstå de ulike metodene for analyse av data og tolkning av tall og prosentandeler. Vi vil gjerne understreke at det ikke finnes noen AdWords-hemmelighet eller skjult AdWords-strategi!
Som AdWords-annonsører må vi alltid legge ned arbeid i å opprette kampanjer som gjør at vi kan nå målene våre.
En kostnad per klikk på NOK 5,00 for et bestemt søkeord kan være akseptabelt, mens til og med en kostnad på NOK 1,00 kan være for mye i andre situasjoner. Du må ha kjennskap til produktet, tjenesten og nettstedet for å avgjøre dette. Hvis vi ikke setter oss mål, kan kostnadene påløpe uten å gi noen gevinst, og vi kan feilaktig konkludere med at AdWords-systemet ikke er noe annet enn et pengesluk.
Hva kan målene være? (Her er noen eksempler.)
Høyest mulig antall visninger
.for å skape størst mulig bevissthet rundt en merkevare eller et nettsted. I dette tilfellet teller ikke antall klikk på annonsen. Det eneste som teller, er antall brukere som ser annonsen.
Skaffe mest mulig trafikk
til et nettsted eller til en del av det, eller kanskje til et såkalt mikronettsted. Dette innebærer med andre ord å tiltrekke flere besøkende.
Motivere brukeren til å foreta én eller flere handlinger
på et nettsted: Dette kan være å abonnere på et nyhetsbrev, registrere seg for et arrangement, produktsalg, bestilling osv.
I det første eksempelet er målet å få høyest antall visninger, i det andre eksempelet er målet å øke klikkfrekvensen, og i det siste eksempelet er målet å øke kvaliteten på trafikken til nettstedet til et nivå der inntektene og annonseringskostnadene har en positiv balanse, slik at vi kan si at
annonsen betaler seg selv
.
Det er åpenbart at vi ved å definere mål, også velger hvilke tall som er viktige og metodene for å følge med på dem.
Uansett hvor mye penger vi bruker i systemet eller hvor bra vi grupperer søkeordene,
er det alltid viktig å regelmessig kontrollere resultatene
. Vi må analysere statistikken for en bestemt tidsperiode for å avgjøre om resultatene for kampanjene og annonsene er i overensstemmelse med målene.
Nå skal vi ta en titt på hvordan bestemte deler av rapportsenteret er endret.
Filtre, kolonner som vises
Bildet nedenfor er helt sikkert velkjent for de av dere som allerede har brukt enkelte deler av rapportsenteret:
Filtreringsalternativene som vises i bildet ovenfor, var allerede tilgjengelige i det nye grensesnittet for kampanjeadministrasjon. La oss se på plasseringen av disse alternativene og hvordan de nå fungerer, etter overgangen fra det vanlige miljøet i rapportsenteret.
Filteret
Datoperiode
er plassert øverst til høyre i grensesnittet. Dette filteret ble nylig utvidet med noen nye alternativer. Det er nå mulig å vise resultatene for de siste 14 dagene, og det finnes også et alternativ for de av oss som annonserer i land der uken begynner på mandager og land der uken begynner på søndager. Det er også mulig å angi en egendefinert datoperiode.
Filteret
Bruk i resultatdelen
kan også byttes ut hvis vi oppretter ett eller flere filtre ved å klikke på
knappen Filter på fanen Kampanjer
.
I det nye filterpanelet er det også
mulig å lagre filtrene
, slik at du slipper å opprette mer kompliserte filtre på nytt. Det er nok å opprette og lagre filtrene én gang. Neste gang
velger du bare knappen Filter for å aktivere tidligere lagrede filtre.
Det finnes to måter å
filtrere kampanjer og annonsegrupper på
: Til venstre på fanen Kampanjer finner du et utvidbart og låsbart
navigeringspanel
som gjør det enkelt å bytte mellom kampanjer og annonsegrupper.
Den andre muligheten er å bruke det tidligere omtalte
filterpanelet
: Avhengig av om du har åpnet Alle Internett-kampanjer eller en bestemt kampanje, er det ved hjelp av filterpanelet mulig å velge flere annonsegrupper fra flere kampanjer:
For de individuelle rapportene kan du velge å vise mange datakolonner i panelet
Velg kolonner
. I det nye grensesnittet finner du knappen
Kolonner
ved siden av knappen Filter. Denne knappen kan brukes til å hente opp ulik statistikk for søkeordene eller annonsene som for øyeblikket vises.
Vi kan for eksempel se prosentandelen av totalt antall visninger der annonsen ble utløst, og vi kan også finne ut hvor mange ugyldige klikk (som vi ikke blir belastet for) som systemet har registrert i løpet av en bestemt uke.
Det er lurt å gjennomgå listen over alle tilgjengelige kolonner på hver fane, ettersom standarden er at bare de viktigste dataene vises i regnearkene.
Til neste gang kan dere se etter fanen der kolonnen Ansl. førstesidebud kan aktiveres.
I løpet av de kommende ukene skal vi se på de ulike rapporttypene, diskutere hvordan vi tidligere fant dem i rapportsenteret og hvordan vi kan fortsette å bruke dem etter at rapportsenteret er fullstendig avviklet.
Skrevet av Tamás Geiger og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Etiketter
Ad Grants
AdSense
adwords
AdWords Editor
AdWords eksperiment
AdWords Hjelpesenter
adwords kundematch
adwords mobil
adwords mobile
AdWords målgruppestatistikk
adwords next
adwords nyheter
adwords oppdateringer
AdWords Policy
AdWords utkast
android
annonseinnovasjoner
annonseløsningene
Annonseplassering
Annonseringer
Annonseringsvilkår
Annonseutvidelser
annonsører
anropsutvidelse
appene
appinstallasjonsannonsene
appkampanjer
apps
automatiske budstrategier
bannerannonser
bannerannonsører
bannerkampanjeplanlegger
Betalt vs Organisk rapport
brukerstøtten for AdWords
bud
budavgjørelser
budjustering
budjustering annonseplan
budjustering enheter
budjustering steder
CPC
CPM-kampanjer
customer match
demografiske resultater
Devialet
diagnose og forhåndsvisning og av annonse
Displayannonser
Displaynettverket
Displaynetværk
dynamisk remarketing
dynamiske remarketingannonser
effektiv maks. CPC
eksperiment
enhetsspesifikke destinasjonssider
Fakturering
fleksible budstrategier
Forbedrede kampanjer
forbedrede kampanjer og nye funksjoner
frakt
frekvenstak
GDN
geografisk målretting
Gmail-annonse
Gmail-annonsene
Gmail-annonser
Google AdWords
Google Analytics
Google Analytics Premium
Google displaynettverk
Google Jobs
Google Merchant Center
Google My Business
Google Norge
google partners
Google play
Google Sales
Google Shopping
Google Søk
Googles Innholdsnettverk
hangout on air
hvor din annonse blir vist
innovasjoner
innsikt
interaktive annonseformater
investert
julehandelen
kampanje innstillinger
kampanjeadministrasjon
kampanjeresultatene
kampanjetype
Kampanjeutkast
klikk
klikkandel
Kom igang med AdWords
kontostruktur
konverteringer
konverteringsbud
Konverteringsestimater
konverteringssporing
Kundematch
kundesamsvar
Kunngjøringer
kvalitetscore
kvalitetspoeng
Live event
maksimer antall klikk
managerkontoer
Markedsføringstips
masseoppgradering
masseopplastninger av søkeord
masseredigering
Massredigering
MCC
meldingsutvidelser
Merchant Center
micro-moments
mobil
mobil landinggside
mobil ux
Mobilannonsering
mobilbudjusteringer
mobile app
mobile site
mobile ux
mobilopplevelsen
multi-skjerm
Mål resultatene
mål-CPA
målgruppeløsninger
målgrupper
Målgruppestatistikken
måloppdateringer
målretning
målrett mot søkesideplassering
Målretting
målretting over tid
Nettdesign
nettstedslink
nyheter
online webinar
Oppdatering
oppdateringer
oppgradering
Oppgraderingssenter
Optimalisering
optimisert
Organisk søk
plasseringsresultater
premium partners
Produkter-fanen
produktgrupper
Produktoppføringsannonser
produktstatus
Rapporter
rapportering og analyse
rapporteringskolonnen
Relaterte produkter
remarketing
remarketing shopping
remarketing-tagger
remarketingstrategien
resultatendringer
resultater
Resultatsberegninger
Resultatskolonner
resultatsporing etter enhet
Retningslinjene
sammenslåing og oppgradering
shopping kundematch
status over tid
statusannoteringer
suksess
søkeord
søkeordsrapport
tester
think with google
Uken videotips
Ukens “fun fact”
Ukens ”fun fact”
Ukens fun fact
Ukens Mikroøyeblikk
Ukens retningslinjer
Ukens video
universelle appkampanjer
URL
URLs
utvidet CPC
valuere resultatene
verdisporing
Verktøy
video
videokampanjer
visninger
webinar
Webmaster
YouTube
Archive
2018
mars
2017
nov.
sep.
juni
mai
mars
feb.
2016
des.
nov.
okt.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2015
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
2014
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
2013
des.
nov.
sep.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
2012
des.
nov.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
jan.
2011
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2010
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2009
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2008
des.
nov.
Feed
Følg på e-post