Inside AdWords - Norge
Googles offisielle blogg for nyheter, tips og informasjon om AdWords
AdWordsmyter fra et byrås synspunkt
31. januar 2011
Som aktiv bruker av Google AdWords-forumet og ansatt i et byrå for nettbasert markedsføring får jeg ofte spørsmål, som hovedsakelig kommer av mangel på kunnskap om AdWords-systemet. Noen av dem er typiske for myter som oppstår på forumene. Den andre halvparten er falske teorier som stammer fra motstridende informasjon som gis til kunder under forretningsforhandlinger. Derfor vil jeg gjerne dele 5 teorier som jeg måtte imøtegå i møter med kunder.
Myte 1: Noen byråer har skriftlige avtaler med Google som gir dem rett til å plassere annonser i de tre første posisjonene til venstre på søkeresultatsiden.
Fakta:
Jeg må innrømme at dette var ett av de mer interessante spørsmålene fra kundene. Selvsagt har ingen selskaper mulighet til å inngå den såkalte «eksklusivitetsavtalen for sponsede koblinger» med Google. I de fleste tilfeller er de øverste posisjonene reservert for godt optimaliserte kampanjer. Enhver AdWords-bruker som har hatt mulighet til å kjøre sin egen kampanje, vet at annonser i søkeresultater er i konstant rotasjon avhengig av mange faktorer, for eksempel kvalitetspoeng, CPC-rater og søkeordsamsvar. Alle har sjansen til å få vist en annonse på de sponsede koblingene på toppen og til høyre på søkesidene. Alt dette er basert på konstant overvåkning av kampanjer og tilhørende optimalisering.
Myte 2: Annonser i høyere posisjoner gir bedre resultater, mens annonser i lavere posisjoner ikke er effektive i det hele tatt.
Fakta:
Mange artikkelforfattere har omtalt et «gyllent Google-triangel», som er en grafisk gjengivelse av resultater og posisjoner for annonsene som får flest brukerklikk. Personer utenfor målgruppen ignorerer vanligvis våre annonser, selv om de vises i første eller andre posisjon. Vær oppmerksom på at annonser bør være rettet mot bestemte brukere som har en potensiell interesse for et produkt, og innholdet i annonseteksten bør påvirke brukerne til å klikke. Da spiller det ingen rolle om annonsen vises i første eller niende posisjon. Hvis et tilbud er klart og forlokkende, ønsker brukeren normalt å prøve det.
Myte 3: Mine annonser har ingen konkurranse, og jeg trenger derfor ikke å betale mye for klikk.
Fakta:
Hvis kampanjen er godt planlagt og optimalisert, koster annonsene (nesten) aldri mye. Alt er avhengig av om uttrykkene er konkurransedyktige. Hvis det er liten konkurranse om et uttrykk, har vi to mulige scenarier.
Kampanjen er godt forberedt når det gjelder kvalitet, og annonsene vises høyt på resultatsidene ved bruk av 1/30 av budsjettet.
Kampanjen dukker ikke opp på resultatsidene særlig ofte, og kostnadene øker hver dag og forbruker mer og mer av budsjettet.
Det andre scenariet er dessverre det mest vanlige. Du må være klar over at et selskap ikke nødvendigvis konkurrerer med enheter i samme kundesegment. Noen ganger kan det være helt tilfeldige annonser med et feilaktig søkeordoppsett som vises på alle mulige søkeresultatsider. Dessverre vil denne typen kampanjer vanligvis blåse opp kostnadene, og bli en «rival» for de øvrige annonsørene. I så fall bør du kikke nærmere på kampanjen og sørge for at den holder høy kvalitet. Dette bør øke visningsgraden på søkeresultatsider og forbedre klikkfrekvensen. En høyere klikkfrekvens fører direkte til høye posisjoner for annonser og lave CPC-rater.
Myte 4: Bare et SEM-byrå er i stand til å utarbeide en effektiv AdWords-kampanje.
Fakta:
Det er riktig at personer som arbeider i byråer for nettbasert markedsføring har den nødvendige erfaringen med å kjøre AdWords-kampanjer, og de fleste av dem er sertifiserte spesialister. Likevel er det ingen som kjenner et selskap bedre enn eieren. Som leder i markedsavdelingen samler du kontinuerlig inn informasjon om markedet og potensielle kunder som du kan bygge opp forretningsforbindelser til. Du vet hvem som er mest interessert i et tilbud, og hvem du vil nå frem til. Du følger med på makromiljøet, og utarbeider effektive kampanjer basert på dette. Du trenger bare å kjenne systemet og drive virksomheten videre.
Du bør bare søke råd hvis du har problemer med å administrere systemet. Husk imidlertid at det er du som vet best hva selskapet trenger og hvordan du vil at det skal utvikle seg. Du planlegger kampanjens retning, og byrået hjelper deg bare med å formidle den.
Myte 5.: Hvis et nettsted er på engelsk, kan jeg ikke markedsføre det på det franske markedet.
Fakta:
Dette er ikke riktig. Hovedsiktemålet under utarbeidelsen av en kampanje er å nå frem til brukerne som venter på ditt tilbud, forstår det og vil fortelle andre om det. Derfor fungerer kampanjer på polsk godt i Polen, de italienske fungerer i Italia og de franske i Frankrike. Husk imidlertid at Polen, Tyskland, Frankrike eller USA også har innbyggere av andre nasjonaliteter. Det viser seg at mange personer i Polen og Frankrike ser etter informasjon på engelsk. Hvis du ønsker å nå frem til et engelsktalende publikum som bor i Frankrike, vil således en slik kampanje være ideell.
Medaljens bakside er selvsagt kvaliteten på en slik kampanje. Hvis annonser og søkeord er definert i samsvar med det som finnes i tilbudet, blir ikke kvaliteten forringet. Dessuten kan du alltid utarbeide en fransk og en engelsk versjon. Fundamentet er alltid markedsundersøkelser og kjennskap til valgmulighetene. Hvordan? Den enkleste måten er via sidestatistikk. Hvis et nettsted har mange besøkende fra franske regioner, og søkeordene er på både fransk og engelsk, vil markedet utvilsomt godta denne typen kampanje.
Dette var bare fem av et titalls spørsmål som stilles hver dag på forumene. Brukerne er helt klart interessert i å få mer kunnskap om dette verktøyet. Bivirkningen er imidlertid et stadig økende antall desorienterende og villedende myter.
Skrevet av vår gjest Paulina Nizankowska
Nye funksjoner som kan hjelpe deg med å administrere kontoen i sertifiseringsprogrammet for Google AdWords
25. januar 2011
I 2010 lanserte vi et nytt
sertifiseringsprogram
for Google AdWords. Hensikten var å utstyre dere og virksomhetene deres med mer oppdatert, omfattende og strategifokusert opplæring og sertifisering i de nyeste verktøyene og de beste fremgangsmåtene for administrasjon av AdWords-kontoer. Sammen med det reviderte sertifiseringsprogrammet lanserte vi også
Google partnersøk
, en valgfri, nettbasert og søkbar katalog over sertifiserte partnere som kan hjelpe deg med å administrere AdWords-kontoer.
I løpet av de siste månedene har vi fått tilbakemeldinger fra dere om at dere ønsker funksjoner som gjør det enklere å knytte en individuell kvalifisering til et firma, foruten en mer intuitiv måte å legge brukere til i firmaprofilen på. Vi er glade for å kunne si at vi nå har lansert funksjoner som tar for seg begge disse tilbakemeldingene.
Be om at en individuell kvalifisering skal knyttes til et firma
Tidligere måtte du bli invitert av en administrator for firmakontoen for å bli med et firma i Googles sertifiseringsprogram. Dette gjorde det vanskelig å bli med hvis du ikke kjente administratoren. For å løse denne utfordringen tilbyr vi nå en funksjon der du på egen hånd han søke etter firmaet ditt og be om å få bli med. Hvis du vil bidra med din
individuelle kvalifisering
i en firmakonto, kan du gjøre det ved å trykke på koblingen
Mitt firma
og søke etter firmaet du vil være med i. Angi minst ett fullstendig ord som samsvarer med firmanavnet.
Firmaer – enkel administrasjon av profesjonelle brukere og administratorer
Vi har gjort det enklere for firmaet å administrere de profesjonelle brukerne og administratorene i firmakontoen, samt gjennomgå forespørsler fra brukere som ønsker å bli med i firmaet med den oppdaterte
Kontotilgang
-siden.
På fanen
Brukere
kan kontoadministratorer endre en brukers status til enten Administrator eller Profesjonell bruker, samt tilbakekalle tilgangen:
På fanen
Innkommende forespørsler
kan kontoadministratorer se alle forespørsler fra andre om å få delta, og enten godta eller avvise dem. Fanen
Sendte invitasjoner
kan brukes til å sende invitasjoner direkte til kvalifiserte personer.
Legg til eller oppdater Google-kontoer knyttet til profilen
Vi vet at kvalifiserte personer kan endre firma, eller bruke flere e-postadresser i løpet av dagen. Derfor har vi gjort det mulig å
legge til flere Googlekontoer
i kontoen, samt endre primæradressen du mottar meldinger fra Googles sertifiseringsprogram på.
Hvis du vil ha mer informasjon om de nye funksjonsendringene i Googles sertifiseringsprogram, kan du gå til
brukerstøtten
.
Skrevet av: Katie Wasilenko - Agency Marketing og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Etter avvikling av rapportsenteret: Annonseresultater
24. januar 2011
Rapportsenteret vil snart utgå i sin nåværende form, og i vår serie med innlegg (
Del 1
,
Del 2
) ser vi nærmere på rapportene som er tilgjengelige her og metodene for å finne informasjon på fanen
Kampanjer
. Først tok vi en titt på filtreringsfunksjonen, og deretter ga vi en grundig beskrivelse av søkeordrapportene.
I denne delen skal vi fokusere på annonser og evaluering av annonsetekstresultater, og samtidig skal vi diskutere noen viktige innstillinger som kan ha stor innvirkning på resultatene.
Testing, testing og mer testing ...
Selv de best utarbeidede søkeordlistene er til liten nytte hvis vi ikke klarer å gi en korrekt beskrivelse av det vi tilbyr til brukerne. Overskriften på 25 tegn og de to linjene med annonsetekst på 35 tegn hver gir ikke rom for intrikate detaljer om fordelene med produktene og tjenestene vi tilbyr.
Disse begrensningene burde anspore alle annonsører til å fremheve én eller to av de viktigste egenskapene som gjør at deres produkter skiller seg ut fra konkurrerende produkter.
Nybegynnere tar ofte ikke hensyn til at de har muligheten til å legge til mer enn én annonsetekst i en annonsegruppe, dvs. i en søkeordliste. Hva vil være fordelen med å gjøre dette? For det første kan en bruker som søker etter det samme uttrykket flere ganger og ser den samme annonseteksten for andre og tredje gang, velge å overse den fullstendig. For det andre kan enkelte brukere bli mer tiltrukket av muligheten for gratis frakt, mens andre kanskje foretrekker å klikke på en tekst eller et bilde som lover en rabatt på 10 eller 20 % på produktet som bestilles.
Når vi analyserer søk, prøver vi å identifisere søkevanene til brukere (hva de søker etter), og ved å bruke flere annonsetekster kan vi på samme måte finne ut hvilke
tekstvarianter
og
inspirerende søkeord
som mest effektivt fanger brukernes oppmerksomhet.
Ved oppretting av en ny annonsegruppe er det vanligvis lurt å opprette to eller tre versjoner av den samme annonsen, og etter en testperiode på to til tre uker eller en måned kan resultatene for hver versjon analyseres. Etter analysen kan vi deaktivere tekstene med dårligst resultater og erstatte dem med nye tekster som kan konkurrere mot de tidligere dokumenterte variantene i en ny testperiode.
Analyse av resultater
Tidligere har vi brukt
annonseresultatrapporten
når vi har hatt behov for detaljerte data om annonsene. I AdWords-grensesnittet som ble lansert i fjor, har vi hatt muligheten til å følge med på alle viktige data uten å gå til rapportsenteret.
Klikk på en kampanje eller annonsegruppe på navigeringslinjen til venstre, og velg deretter fanen
Annonser
, som viser all statistikk for den angitte tidsperioden.
I rapportsenteret har vi kunnet velge annonsene med resultattypen vi ønsket å ta med i rapporten: tekst, bilde eller mobil.
Denne typen filtrering er også tilgjengelig i det nye grensesnittet ved å klikke på knappen
Filter
:
Hva bør vi være spesielt oppmerksomme på?
Under analysen bør vi alltid følge med på kolonnen
% vist
. Denne kolonnen viser prosentandelen av visninger når en bestemt annonse ble vist i annonsegruppen.
Det er mange faktorer som kan bestemme hvilken annonse som vises under et søk. På den ene siden analyserer systemet forbindelsen mellom
søkeordene
,
annonseteksten
og
destinasjonssiden
(siden brukeren ser etter å ha klikket på annonsen). Versjoner av annonsen som ikke inneholder ord fra søkeordlisten, vil sannsynligvis vises sjeldnere på grunn av lavere kvalitet.
En annen viktig faktor er det gjeldende oppsettet av den såkalte
annonserotasjonen
. Dette er en innstilling på kampanjenivå som velger visning av annonseversjonen som har høyest klikkfrekvens eller flest kvalitetspoeng i en annonsegruppe (dette er alternativet
Optimaliser
), eller at hver variant skal vises omtrent like mange ganger som de andre (dette er alternativet
Roter
). Klikk på en kampanje i navigeringspanelet, og velg deretter fanen
Innstillinger
. Annonserotasjonen kan angis her i området
Avanserte innstillinger
.
Det er viktig å være oppmerksom på at valg av alternativet
Roter
ikke betyr at alle annonsene i den aktuelle annonsegruppen vil vises like mange ganger i løpet av en bestemt tidsperiode. Dette betyr at hver annonse har samme muligheter i en auksjon, og at systemet ikke gir fordeler til annonser som tidligere har oppnådd høyere klikkfrekvenser.
Når du velger alternativet
Roter
, kan en annonseversjon med dårlig tekst og dårlige resultater redusere de samlede resultatene.
Det finnes ulike meninger om hvilke innstillinger som bør brukes, men vi mener at det innledningsvis er verdt å prøve alternativet
Roter
, fordi annonsene etter vår erfaring vises omtrent like mange ganger. Dette gjør at resultatene er sammenlignbare, ettersom hver av annonsene har like stor sjanse til å gi gode resultater.
Vi bør også være nøye med å analysere dataene som er relevante for målene våre, og bruke denne analysen til å bestemme hvilken annonseversjon som kan fortsette å vises og hvilken versjon som bør deaktiveres. Det skjer ofte at en annonse som har en imponerende klikkfrekvens, oppnår færre konverteringer:
Til neste gang kan dere gå tilbake til filtreringsfunksjonen som vi snakket om i den første delen av denne serien, og opprette et lagret filter som bare viser ikke-godkjente annonser.
Skrevet av Tamás Geiger og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Sats på mobil med søkeordverktøyet
18. januar 2011
Bruker du telefonen som mobil datamaskin når du er på farten? Hender det seg at du søker etter informasjon, veibeskrivelser eller prissammenligninger i sanntid på mobiltelefonen? Du er i så fall ikke den eneste, mobilsøk blir stadig mer utbredt. I løpet av de siste to årene har antallet mobilsøk på Google blitt mer enn femdoblet. I de første seks månedene av 2010 økte mobilsøktrafikken med mer enn 50 %.
Når mobilsøk er i stadig vekst, er det ikke overraskende at flere og flere annonsører forsøker å tjene penger på mobilannonsering. Hvis du allerede er mobilannonsør, eller hvis du vurderer å ta spranget over til de små skjermene, får du nå en mye enklere jobb.
Mobilstatistikk i søkeordverktøyet
Søkeordverktøyet
hjelper deg nå med å bygge en bedre søkeordliste for mobiltelefoner. Under Avanserte alternativer kan du nå søke etter søkeord for enheter med WAP-mobilnettlesere, mobile enheter med
fullverdige nettlesere
(som iPhone og Android-telefoner) eller alle mobile enheter (summen av enheter med WAP-nettlesere og enheter med nettlesere).
Når du foretar et søk etter søkeord, vil all statistikk som vises for konkurranse, globale og lokale søk per måned og lokal søkestatistikk være spesifikk for enheten eller enhetene du har valgt.
Fortell oss hva du syns om disse nye funksjonene ved å klikke på koblingen Send tilbakemelding i søkeordverktøyet eller ved å gå direkte til
tilbakemeldingsskjemaet
.
Skrevet av Alexandra Kenin - Product Marketing Manager og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Innholdsmålretting for visningskampanjer har nå blitt enda enklere
17. januar 2011
Denne uken lanserer vi et verktøy som gjør det enklere for deg å nå frem til kundene mens de besøker de mange millionene av nettsteder i
Google displaynettverk
millioner av nettsteder:
Verktøyet for innholdsmålretting
.
Som du kanskje allerede vet, er
innholdsmålretting
en god hjelp for nå frem til potensielle kunder mens de leser nettsider som er relatert til produktene eller tjenestene du tilbyr. Med dette verktøyet kan du raskt og enkelt lage innholdsmålrettede kampanjer, samtidig som du generer flere klikk og konverteringer for kampanjene.
Hvordan fungerer verktøyet for innholdsmålretting?
Verktøyet bygger automatisk opp søkeordlister for kampanjene for displaynettverk. Disse listene brukes for å vise annonsene på relevante nettsider i blant annet Google displaynettverk. Søkeordlister med strengt avgrensede temaer er en grunnforutsetning for effektiv innholdsmålretting, og med verktøyet for innholdsmålretting trenger du ikke lenger å bygge opp disse manuelt. På bare få minutter kan du lage flere titalls eller til og med hundretalls søkeordlister, og skalere kampanjeresultatene samtidig som du sikrer nøyaktig målretting for annonsene. Dette betyr at du raskere kan få flere klikk og konverteringer for kampanjene.
Hvordan bruker jeg verktøyet?
La oss si at du selger fotballutstyr. Vanligvis måtte du ha laget separate annonsegrupper for hver produktserie, for eksempel
fotballutstyr
,
fotballer
,
fotballsko
osv. Når du bruker verktøyet for innholdsmålretting, trenger du derimot bare å legge inn hver produktkategori i søkefeltet for å få automatisk genererte søkeordlister som er konsentrert om ett tema. Hvis du for eksempel legger inn
fotball utstyr
i verktøyet, får du opp mer spesifikke annonsegrupper som for eksempel
fotballutstyr barn
,
fotballutstyr tilbud
,
treningsutstyr fotball
osv.
Dette kan være annonsegrupper du ikke ville ha funnet frem til hvis du skulle ha bygd ut kampanjene manuelt, men som kan gi deg ekstra trafikk og salg. I tillegg til nye annonsegrupper, gir verktøyet budforslag og
anslåtte plasseringer
, slik at du får en pekepinn på hvilke nettstedstyper i displaynettverket som kan vise annonsene dine.
Verktøyet for innholdsmålretting har hittil kun vært tilgjengelig for annonsører som bruker AdWords Editor. Denne uken får imidlertid alle annonsører tilgang til dette verktøyet i fanen
Muligheter
i AdWords-kontoen. Du trenger fortsatt AdWords Editor for å implementere annonsegruppene i kontoen (
last ned AdWords Editor
), men dette kravet kommer til å bli lempet på, slik at du i de kommende ukene kan implementere nye annonsegrupper direkte i AdWords-kontoen.
Les mer om verktøyet for innholdsmålretting i
brukerstøtten for AdWords
. Vi håper at dette verktøyet vil gjøre kampanjene dine for displaynettverket enda mer effektive og innbringende.
Skrevet av Emel Mutlu - Product Marketing Manager og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Positive nyheter for negative søkeord
14. januar 2011
Bruk av
negative søkeord
er en god måte å avgrense søkeordlistene på og filtrere ut uønskede visninger på for kampanjene dine. Ved å
ekskludere bestemte ord
som ikke er relevante for tjenestene du tilbyr på nettstedet ditt, kan du forbedre relevansen for annonsene og den samlede avkastningen.
I tillegg til å filtrere ut bestemte ord i sammenheng med én enkelt annonsegruppe eller kampanje, opprettholder mange annonsører sett med allmenne negative søkeord på tvers av flere kampanjer. Eksempler på slike ord kan være «gratis» eller «test», som ikke er spesielt gode søkeord hvis du ønsker å selge produkter på nettstedet ditt. Negative søkeord som disse krever ikke detaljert administrasjon på kampanjenivå, og mange annonsører har fortalt oss at de ønsker en mer skalerbar måte å administrere disse allment gjeldende settene med ord på.
Nå har vi gleden av å introdusere en ny måte å administrere negative søkeord på i flere kampanjer om gangen, ved hjelp av lister over negative søkeord. Med disse listene kan du administrere en gruppe med negative søkeord i
Kontrollpanel og bibliotek
i kontoen din, og knytte dem til flere kampanjer. For å opprette disse listene går du til fanen
Kampanjer
og velger
Kontrollpanel og bibliotek
i menyen på venstre side, deretter trykker du på
Lister over negative søkeord.
La oss for eksempel si at du har et sett med negative søkeord som du alltid legger til i kampanjer som kjøres i søkenettverket. Tidligere måtte du kopiere dette settet til hver nye søkekampanje som du opprettet i kontoen. Med delte lister kan du nå ganske enkelt opprette én enkelt liste med negative søkeord og knytte den til alle søkekampanjer. Hvis du vil legge til et nytt negativt søkeord i alle disse kampanjene, legger du det bare til i listen, så oppdateres det automatisk på tvers av alle kampanjer. Hvis du oppretter en ny kampanje, kan du også legge til listen med negative søkeord for å ekskludere alle de nødvendige ordene ved hjelp av noen få klikk.
Gå til
brukerstøtten
hvis du vil lese mer om hvordan du kommer i gang med lister med negative søkeord.
Skrevet av Dan Friedman - Product Marketing Manager og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Analysering av geografiske rapporter
13. januar 2011
Ved hjelp av våre nye geografiske rapporter kan du analysere resultatene i land og regioner som sender AdWords-trafikk til nettstedet ditt. La oss se litt nærmere på dette. Vår fiktive italienske annonsør, Angelo, selger klær av høy kvalitet til alle deler av verden. Han har en internasjonal AdWords-kampanje på engelsk ettersom hans internasjonale nettsted er på engelsk. Angelo målretter seg mot 24 språk, for eksempel engelsk, rumensk og slovakisk, og 54 europeiske land, for eksempel Spania, Nederland og Portugal. Ved å gjør dette ønsker han å inkludere alle potensielle europeiske kunder.
Når våre annonsører skal se på geografiske data, klikker de på pilen ved siden av fanen
Målgrupper
. Her finner du den valgfrie boksen
Dimensjoner
. Klikk på OK, og gå til
fanen
Dimensjoner
. Åpne deretter
Vis: Dag,
og endre visningen til
Geografisk
. Verdier for land/territorium, region, storby og by er nå tilgjengelige. Når Angelo sjekker de geografiske dataene for sin internasjonale kampanje, bestemmer han seg for å filtrere etter
Konv. frekv. (1 per klikk)
. Landene som har de høyeste konverteringsfrekvensene, vises øverst, etterfulgt av mange land som ikke har konverteringer. Angelo innser at det er lurt å bruke mer av budsjettet på landene som gjør det svært bra, og undersøke hvorfor produktene ikke selger i andre land. Etter at han har sett gjennom 182 rader med informasjon for ulike land, ser han at hvis han lager separate kampanjer for landene med de beste resultatene, vil det bli enklere å følge med på dem i fremtiden.
Etterpå bestemmer Angelo seg for å vurdere de 24 landene han målretter mot. Opprinnelig trodde han at det var lurt å dekke så mange språk som mulig, for ikke å gå glipp av noen muligheter. Nå ønsker han å finne ut hvordan målrettingen virkelig fungerer, så han åpner
brukerstøtten for AdWords
. I en artikkel om
språkmålretting
leser Angelo at AdWords-systemet kontrollerer hvilket språk brukeren har angitt i Google-grensesnittet, for å se om det samsvarer med noen av språkene som kampanjen er målrettet mot. Ettersom Angelo målretter mot 24 språk, vil annonsene eksponeres stort, nærmere bestemt i 24 forskjellige Google-grensesnitt. Alle annonsene til Angelo er på engelsk, og det betyr at de engelske annonsene kommer til å vises på høyre side i et rumensk grensesnitt, et islandsk grensesnitt, et fransk grensesnitt osv. Ettersom det internasjonale nettstedet til Angelo er på engelsk, antar han at de internasjonale kundene snakker engelsk og vil klikke på annonsen. Basert på de geografiske rapportene kan Angelo se hvilke land som ikke fører til konverteringer. Det er best å ta bort språkene som snakkes i disse landene, fra målrettingen. På denne måten kan Angelo fokusere hele budsjettet på landene og språkene som har størst sannsynlighet for å konvertere til salg.
Angelo kan nå gjøre noen viktige endringer i den internasjonale kampanjen for detaljhandelen. Først lager han separate AdWords-kampanjer for landene der han selger mest. Deretter legger han til engelsk og språket som snakkes i det aktuelle landet, i målrettingen. Til slutt fordeler han budsjettet på nytt over flere kampanjer. Dette oppsettet vil være mye enklere å følge med på, og Angelos budsjett vil bli brukt på en mer fornuftig måte. De neste dagene skal han fortsette å bruke AdWords-rapportene for å følge nøye med på utviklingen av kampanjene.
Skrevet av Hile Cremers og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Etter avvikling av rapportsenteret: Visning av søkeord
3. januar 2011
Tidligere
har vi sett nærmere på rapportene som er tilgjengelige i rapportsenteret og hvordan vi finner dem på fanen Kampanjer. Vi diskuterte hvordan filtre skal brukes, alternativer for datoperiode og aktivering/deaktivering av kolonner ved angivelse av parametere for rapporter.
I slutten av forrige innlegg fikk dere i hjemmeoppgave å se etter fanen der kolonnen
Ansl. førstesidebud
kan aktiveres. Vi regner med at mange av dere fant den, men her er en løsning for dem som kjørte seg fast: Ved å klikke på knappen
Kolonner
på fanen
Søkeord
kan vi få opp minimumsbudet for visning av annonsen på den første siden med søkeresultater:
Når fanen Søkeord er åpen, kan vi ta en titt på en veldig viktig rapport som vi anbefaler at dere kontrollerer og administrerer ukentlig:
Se søketermer
->
Alle
. Innledningsvis vil vi minne dere på at følgende bare gjelder for Google Søk, og ikke for Google displaynettverk.
Samsvartype for søket
La oss se på noen viktige begreper før vi starter. Til og med AdWords-annonsører som nettopp har kommet i gang er innforstått med at vi kan velge mellom fire
samsvartyper
når vi legger til et søkeord i en annonsegruppe. Samsvartypen kontrollerer når annonsen vises, for eksempel på Googles søkeresultatside.
Hvis vi ikke velger eksakt samsvar, kan annonsen utløses av ulike søkeuttrykk: Hvis vi bruker søkeordet «røde roser» med setningssamsvar, kan annonsen utløses av søkeuttrykket «rimelige røde roser».
La oss se nærmere på en annen type samsvar for søkeord, nemlig
søksamsvar
. Dette er ikke det samme som samsvartypen vi angav da søkeordet ble lagt til: Denne samsvartypen
forteller oss hvor bra samsvar det er mellom vårt uttrykk og uttrykk brukere angir i søkefeltet
.
Vi holder oss til eksempelet ovenfor: Hvis vi har søkeordet «røde roser» i en annonsegruppe og en bruker skriver inn uttrykket «røde roser» (med ordene i denne rekkefølgen) i søkefeltet, vil søksamsvartypen være eksakt samsvar. Når brukere søker etter «rimelige røde roser», vil søksamsvartypen være setningssamsvar. Når det gjelder administrasjon av AdWords-kampanjer, ser vi at det er snakk om
to ulike typer søkeordsamsvar: Samsvartypen vi angir på fanen Søkeord
og
forholdet mellom denne innstillingen og søkevanene til brukerne.
Hvorfor burde dette interessere oss? Hvorfor er det viktig å forstå begge konseptene, og hvordan angår de oss som annonsører? La oss introdusere et annet begrep før vi svarer.
Kvalitetspoeng, en måte å redusere kostnadene på ...
Mange annonsører prøver å tvinge annonsene opp på en høyere plassering ved å øke budene for
kostnad per klikk (CPC, cost-per-click)
. Det er imidlertid viktig at vi forstår metoden som systemet bruker til å bestemme annonsenes plassering:
Annonsens rangering, også kalt AdRank, er produktet av CPC-budet og kvalitetspoengene for søkeordet
.
Vi kan se for oss kvalitetspoengene på en skala fra 1 til 10. Denne skalaen viser hvor bra et bestemt søkeord er både fra annonsørenes og brukernes synspunkt. Dette er en slags karakter, der 10 er et fremragende resultat og 1 er verre enn stryk.
Visningsrekkefølgen for annonsene bestemmes ikke bare av CPC-budet, men også av denne annonserangeringen. La oss bruke et enkelt eksempel. To annonsører, Johan og Per, har annonser med søkeordet «røde roser». Johan byr NOK 1,50, mens Per byr NOK 1,00. Hvis det bare var budbeløpet som betydde noe, ville annonsen til Johan ha blitt vist på den øverste plasseringen og annonsen til Per på den nest øverste plasseringen.
Hvis vi legger til at Per har kvalitetspoeng på 10, mens Johan bare har 6, vil annonserangeringen regnes ut etter formelen 1,00 x 10 = 10 for Per og 1,50 x 6 = 9 for Johan. Vi ser allerede at de har byttet plass. Per, som startet med et lavere bud, endte opp med en bedre plassering av den enkle grunn at han hadde flere kvalitetspoeng.
La oss se
hvor mye annonsører betaler for klikk på annonsene
: Nøyaktig det beløpet som er nødvendig for å by over den neste annonsøren, rundet opp til nærmeste øre. Her ser dere en mer matematisk fremstilling:
Pers faktiske CPC x Pers kvalitetspoeng = Johans CPC-bud x Johans kvalitetspoeng
Nå tar vi med tallene: Pers faktiske CPC = (1,50 x 6) / 10 = NOK 0,90
Ikke nok med at Per har lagt inn et lavere bud enn Johan, men han betaler til og med mindre enn budet fordi hans annonse har bedre kvalitet enn annonsen til Johan!
Det finnes allerede et innlegg på AdWords-bloggen om beregning av kvalitetspoeng. Vi skal derfor ikke gå nærmere inn på dette denne gangen, men vi vil gjerne belyse et utdrag som gjør det lettere å forstå konseptet som beskrives ovenfor:
Forrige klikkfrekvens for søkeordet for de nøyaktig samsvarende søkene
I denne setningen henviser delen «de nøyaktig samsvarende søkene» til
søksamsvartypen
, og ikke til samsvartypen for søkeord som angis av oss. For å få flere kvalitetspoeng er det ikke nok å bare bruke søkeord med en høy klikkfrekvens. Det er også viktig at du i annonsegruppene
bruker nøyaktig de samme søkeordene som brukere skriver inn i søkefeltet
!
Selv om søkeordet «røde roser» kan ha en høy klikkfrekvens, er det fortsatt mulig at brukere oftere søker etter uttrykket «rimelige røde roser». Hvis dette uttrykket ikke er med blant søkeordene i annonsegruppen, kan vi ikke dra nytte av det.
Visning av søkeordene hjelper oss med å finne disse søkeordene
.
Visning av rapporten
Denne rapporten ble kalt Søkeordresultater i rapportsenteret, og den er nå tilgjengelig på fanen Søkeord. På denne fanen ser du en avmerkingsrute foran hver rad. Vi bør velge søkeordene som tilsvarer ordene brukere søkte etter når annonsene ble vist og brukere klikket på dem.
Klikk på knappen
Se søkesøketermer ...
over tabellen:
Tabellen som vises, inneholder en liste over, og statistikk for, søkeordene som er skrevet inn av brukere, i tillegg til søksamsvartypen som beskrives ovenfor:
Tabellen ovenfor viser at brukere stort sett søkte etter ordet som vi har angitt i søkeordlisten. Det var også noen få klikk der annonsen ble utløst av vårt søkeord sammen med andre ord.
Hvis kolonnen Samsvartype viser fleksibelt samsvar eller setningssamsvar, og disse søkeordene har mange visninger og god klikkfrekvens, bør vi legge dem til i annonsegruppen: Klikk i avmerkingsruten foran raden, og velg deretter knappen
Legg til som søkeord
over listen:
I vinduet ovenfor kan vi endre samsvartypen og CPC-budet for det nye søkeordet, og vi kan også om nødvendig angi en unik destinasjonsadresse for søkeordet.
Rapporten kan også vise rader som vi ikke ønsker å se. Hvis for eksempel listen inneholder uttrykket «gratis røde roser», bør vi velge ruten foran denne raden og klikke på knappen
Legg til som negativt søkeord
over listen.
Innholdet i tabellen kan lastes ned i flere formater, og du kan også velge en tidsplan for rapporten: Dette skal vi gå nærmere inn på senere.
Viktige data, men det er mer vi bør ta hensyn til ...
Selv om det er viktig for hver og en av oss å redusere kostnadene for klikkene, vil vi advare alle mot å fokusere utelukkende på kvalitetspoengene. På den ene siden nevnte vi i innledningen at vi må fokusere på målene våre: Hvis visningsantallet er viktig og det er tatt høyde for dyrere klikk i budsjettet, trenger vi ikke nødvendigvis å bekymre oss over en kvalitetspoengsum på 6. Hvis vi derimot er opptatt av kostnader, bør vi ta hensyn til denne beregningen.
Dagens oppgave er: Gjennomgå søketermene for søkeordene, og legg til de radene som gir best resultater i annonsegruppene. Vi bør være nøye med å angi riktig datoperiode og om nødvendig ta i bruk flere filtre, som forklart i forrige innlegg.
Skrevet av Tamás Geiger og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Etiketter
Ad Grants
AdSense
adwords
AdWords Editor
AdWords eksperiment
AdWords Hjelpesenter
adwords kundematch
adwords mobil
adwords mobile
AdWords målgruppestatistikk
adwords next
adwords nyheter
adwords oppdateringer
AdWords Policy
AdWords utkast
android
annonseinnovasjoner
annonseløsningene
Annonseplassering
Annonseringer
Annonseringsvilkår
Annonseutvidelser
annonsører
anropsutvidelse
appene
appinstallasjonsannonsene
appkampanjer
apps
automatiske budstrategier
bannerannonser
bannerannonsører
bannerkampanjeplanlegger
Betalt vs Organisk rapport
brukerstøtten for AdWords
bud
budavgjørelser
budjustering
budjustering annonseplan
budjustering enheter
budjustering steder
CPC
CPM-kampanjer
customer match
demografiske resultater
Devialet
diagnose og forhåndsvisning og av annonse
Displayannonser
Displaynettverket
Displaynetværk
dynamisk remarketing
dynamiske remarketingannonser
effektiv maks. CPC
eksperiment
enhetsspesifikke destinasjonssider
Fakturering
fleksible budstrategier
Forbedrede kampanjer
forbedrede kampanjer og nye funksjoner
frakt
frekvenstak
GDN
geografisk målretting
Gmail-annonse
Gmail-annonsene
Gmail-annonser
Google AdWords
Google Analytics
Google Analytics Premium
Google displaynettverk
Google Jobs
Google Merchant Center
Google My Business
Google Norge
google partners
Google play
Google Sales
Google Shopping
Google Søk
Googles Innholdsnettverk
hangout on air
hvor din annonse blir vist
innovasjoner
innsikt
interaktive annonseformater
investert
julehandelen
kampanje innstillinger
kampanjeadministrasjon
kampanjeresultatene
kampanjetype
Kampanjeutkast
klikk
klikkandel
Kom igang med AdWords
kontostruktur
konverteringer
konverteringsbud
Konverteringsestimater
konverteringssporing
Kundematch
kundesamsvar
Kunngjøringer
kvalitetscore
kvalitetspoeng
Live event
maksimer antall klikk
managerkontoer
Markedsføringstips
masseoppgradering
masseopplastninger av søkeord
masseredigering
Massredigering
MCC
meldingsutvidelser
Merchant Center
micro-moments
mobil
mobil landinggside
mobil ux
Mobilannonsering
mobilbudjusteringer
mobile app
mobile site
mobile ux
mobilopplevelsen
multi-skjerm
Mål resultatene
mål-CPA
målgruppeløsninger
målgrupper
Målgruppestatistikken
måloppdateringer
målretning
målrett mot søkesideplassering
Målretting
målretting over tid
Nettdesign
nettstedslink
nyheter
online webinar
Oppdatering
oppdateringer
oppgradering
Oppgraderingssenter
Optimalisering
optimisert
Organisk søk
plasseringsresultater
premium partners
Produkter-fanen
produktgrupper
Produktoppføringsannonser
produktstatus
Rapporter
rapportering og analyse
rapporteringskolonnen
Relaterte produkter
remarketing
remarketing shopping
remarketing-tagger
remarketingstrategien
resultatendringer
resultater
Resultatsberegninger
Resultatskolonner
resultatsporing etter enhet
Retningslinjene
sammenslåing og oppgradering
shopping kundematch
status over tid
statusannoteringer
suksess
søkeord
søkeordsrapport
tester
think with google
Uken videotips
Ukens “fun fact”
Ukens ”fun fact”
Ukens fun fact
Ukens Mikroøyeblikk
Ukens retningslinjer
Ukens video
universelle appkampanjer
URL
URLs
utvidet CPC
valuere resultatene
verdisporing
Verktøy
video
videokampanjer
visninger
webinar
Webmaster
YouTube
Archive
2018
mars
2017
nov.
sep.
juni
mai
mars
feb.
2016
des.
nov.
okt.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2015
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
2014
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
2013
des.
nov.
sep.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
2012
des.
nov.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
jan.
2011
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2010
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2009
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2008
des.
nov.
Feed
Følg på e-post