Inside AdWords - Norge
Googles offisielle blogg for nyheter, tips og informasjon om AdWords
Etter avvikling av rapportsenteret: Visning av søkeord
3. januar 2011
Tidligere
har vi sett nærmere på rapportene som er tilgjengelige i rapportsenteret og hvordan vi finner dem på fanen Kampanjer. Vi diskuterte hvordan filtre skal brukes, alternativer for datoperiode og aktivering/deaktivering av kolonner ved angivelse av parametere for rapporter.
I slutten av forrige innlegg fikk dere i hjemmeoppgave å se etter fanen der kolonnen
Ansl. førstesidebud
kan aktiveres. Vi regner med at mange av dere fant den, men her er en løsning for dem som kjørte seg fast: Ved å klikke på knappen
Kolonner
på fanen
Søkeord
kan vi få opp minimumsbudet for visning av annonsen på den første siden med søkeresultater:
Når fanen Søkeord er åpen, kan vi ta en titt på en veldig viktig rapport som vi anbefaler at dere kontrollerer og administrerer ukentlig:
Se søketermer
->
Alle
. Innledningsvis vil vi minne dere på at følgende bare gjelder for Google Søk, og ikke for Google displaynettverk.
Samsvartype for søket
La oss se på noen viktige begreper før vi starter. Til og med AdWords-annonsører som nettopp har kommet i gang er innforstått med at vi kan velge mellom fire
samsvartyper
når vi legger til et søkeord i en annonsegruppe. Samsvartypen kontrollerer når annonsen vises, for eksempel på Googles søkeresultatside.
Hvis vi ikke velger eksakt samsvar, kan annonsen utløses av ulike søkeuttrykk: Hvis vi bruker søkeordet «røde roser» med setningssamsvar, kan annonsen utløses av søkeuttrykket «rimelige røde roser».
La oss se nærmere på en annen type samsvar for søkeord, nemlig
søksamsvar
. Dette er ikke det samme som samsvartypen vi angav da søkeordet ble lagt til: Denne samsvartypen
forteller oss hvor bra samsvar det er mellom vårt uttrykk og uttrykk brukere angir i søkefeltet
.
Vi holder oss til eksempelet ovenfor: Hvis vi har søkeordet «røde roser» i en annonsegruppe og en bruker skriver inn uttrykket «røde roser» (med ordene i denne rekkefølgen) i søkefeltet, vil søksamsvartypen være eksakt samsvar. Når brukere søker etter «rimelige røde roser», vil søksamsvartypen være setningssamsvar. Når det gjelder administrasjon av AdWords-kampanjer, ser vi at det er snakk om
to ulike typer søkeordsamsvar: Samsvartypen vi angir på fanen Søkeord
og
forholdet mellom denne innstillingen og søkevanene til brukerne.
Hvorfor burde dette interessere oss? Hvorfor er det viktig å forstå begge konseptene, og hvordan angår de oss som annonsører? La oss introdusere et annet begrep før vi svarer.
Kvalitetspoeng, en måte å redusere kostnadene på ...
Mange annonsører prøver å tvinge annonsene opp på en høyere plassering ved å øke budene for
kostnad per klikk (CPC, cost-per-click)
. Det er imidlertid viktig at vi forstår metoden som systemet bruker til å bestemme annonsenes plassering:
Annonsens rangering, også kalt AdRank, er produktet av CPC-budet og kvalitetspoengene for søkeordet
.
Vi kan se for oss kvalitetspoengene på en skala fra 1 til 10. Denne skalaen viser hvor bra et bestemt søkeord er både fra annonsørenes og brukernes synspunkt. Dette er en slags karakter, der 10 er et fremragende resultat og 1 er verre enn stryk.
Visningsrekkefølgen for annonsene bestemmes ikke bare av CPC-budet, men også av denne annonserangeringen. La oss bruke et enkelt eksempel. To annonsører, Johan og Per, har annonser med søkeordet «røde roser». Johan byr NOK 1,50, mens Per byr NOK 1,00. Hvis det bare var budbeløpet som betydde noe, ville annonsen til Johan ha blitt vist på den øverste plasseringen og annonsen til Per på den nest øverste plasseringen.
Hvis vi legger til at Per har kvalitetspoeng på 10, mens Johan bare har 6, vil annonserangeringen regnes ut etter formelen 1,00 x 10 = 10 for Per og 1,50 x 6 = 9 for Johan. Vi ser allerede at de har byttet plass. Per, som startet med et lavere bud, endte opp med en bedre plassering av den enkle grunn at han hadde flere kvalitetspoeng.
La oss se
hvor mye annonsører betaler for klikk på annonsene
: Nøyaktig det beløpet som er nødvendig for å by over den neste annonsøren, rundet opp til nærmeste øre. Her ser dere en mer matematisk fremstilling:
Pers faktiske CPC x Pers kvalitetspoeng = Johans CPC-bud x Johans kvalitetspoeng
Nå tar vi med tallene: Pers faktiske CPC = (1,50 x 6) / 10 = NOK 0,90
Ikke nok med at Per har lagt inn et lavere bud enn Johan, men han betaler til og med mindre enn budet fordi hans annonse har bedre kvalitet enn annonsen til Johan!
Det finnes allerede et innlegg på AdWords-bloggen om beregning av kvalitetspoeng. Vi skal derfor ikke gå nærmere inn på dette denne gangen, men vi vil gjerne belyse et utdrag som gjør det lettere å forstå konseptet som beskrives ovenfor:
Forrige klikkfrekvens for søkeordet for de nøyaktig samsvarende søkene
I denne setningen henviser delen «de nøyaktig samsvarende søkene» til
søksamsvartypen
, og ikke til samsvartypen for søkeord som angis av oss. For å få flere kvalitetspoeng er det ikke nok å bare bruke søkeord med en høy klikkfrekvens. Det er også viktig at du i annonsegruppene
bruker nøyaktig de samme søkeordene som brukere skriver inn i søkefeltet
!
Selv om søkeordet «røde roser» kan ha en høy klikkfrekvens, er det fortsatt mulig at brukere oftere søker etter uttrykket «rimelige røde roser». Hvis dette uttrykket ikke er med blant søkeordene i annonsegruppen, kan vi ikke dra nytte av det.
Visning av søkeordene hjelper oss med å finne disse søkeordene
.
Visning av rapporten
Denne rapporten ble kalt Søkeordresultater i rapportsenteret, og den er nå tilgjengelig på fanen Søkeord. På denne fanen ser du en avmerkingsrute foran hver rad. Vi bør velge søkeordene som tilsvarer ordene brukere søkte etter når annonsene ble vist og brukere klikket på dem.
Klikk på knappen
Se søkesøketermer ...
over tabellen:
Tabellen som vises, inneholder en liste over, og statistikk for, søkeordene som er skrevet inn av brukere, i tillegg til søksamsvartypen som beskrives ovenfor:
Tabellen ovenfor viser at brukere stort sett søkte etter ordet som vi har angitt i søkeordlisten. Det var også noen få klikk der annonsen ble utløst av vårt søkeord sammen med andre ord.
Hvis kolonnen Samsvartype viser fleksibelt samsvar eller setningssamsvar, og disse søkeordene har mange visninger og god klikkfrekvens, bør vi legge dem til i annonsegruppen: Klikk i avmerkingsruten foran raden, og velg deretter knappen
Legg til som søkeord
over listen:
I vinduet ovenfor kan vi endre samsvartypen og CPC-budet for det nye søkeordet, og vi kan også om nødvendig angi en unik destinasjonsadresse for søkeordet.
Rapporten kan også vise rader som vi ikke ønsker å se. Hvis for eksempel listen inneholder uttrykket «gratis røde roser», bør vi velge ruten foran denne raden og klikke på knappen
Legg til som negativt søkeord
over listen.
Innholdet i tabellen kan lastes ned i flere formater, og du kan også velge en tidsplan for rapporten: Dette skal vi gå nærmere inn på senere.
Viktige data, men det er mer vi bør ta hensyn til ...
Selv om det er viktig for hver og en av oss å redusere kostnadene for klikkene, vil vi advare alle mot å fokusere utelukkende på kvalitetspoengene. På den ene siden nevnte vi i innledningen at vi må fokusere på målene våre: Hvis visningsantallet er viktig og det er tatt høyde for dyrere klikk i budsjettet, trenger vi ikke nødvendigvis å bekymre oss over en kvalitetspoengsum på 6. Hvis vi derimot er opptatt av kostnader, bør vi ta hensyn til denne beregningen.
Dagens oppgave er: Gjennomgå søketermene for søkeordene, og legg til de radene som gir best resultater i annonsegruppene. Vi bør være nøye med å angi riktig datoperiode og om nødvendig ta i bruk flere filtre, som forklart i forrige innlegg.
Skrevet av Tamás Geiger og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Etiketter
Ad Grants
AdSense
adwords
AdWords Editor
AdWords eksperiment
AdWords Hjelpesenter
adwords kundematch
adwords mobil
adwords mobile
AdWords målgruppestatistikk
adwords next
adwords nyheter
adwords oppdateringer
AdWords Policy
AdWords utkast
android
annonseinnovasjoner
annonseløsningene
Annonseplassering
Annonseringer
Annonseringsvilkår
Annonseutvidelser
annonsører
anropsutvidelse
appene
appinstallasjonsannonsene
appkampanjer
apps
automatiske budstrategier
bannerannonser
bannerannonsører
bannerkampanjeplanlegger
Betalt vs Organisk rapport
brukerstøtten for AdWords
bud
budavgjørelser
budjustering
budjustering annonseplan
budjustering enheter
budjustering steder
CPC
CPM-kampanjer
customer match
demografiske resultater
Devialet
diagnose og forhåndsvisning og av annonse
Displayannonser
Displaynettverket
Displaynetværk
dynamisk remarketing
dynamiske remarketingannonser
effektiv maks. CPC
eksperiment
enhetsspesifikke destinasjonssider
Fakturering
fleksible budstrategier
Forbedrede kampanjer
forbedrede kampanjer og nye funksjoner
frakt
frekvenstak
GDN
geografisk målretting
Gmail-annonse
Gmail-annonsene
Gmail-annonser
Google AdWords
Google Analytics
Google Analytics Premium
Google displaynettverk
Google Jobs
Google Merchant Center
Google My Business
Google Norge
google partners
Google play
Google Sales
Google Shopping
Google Søk
Googles Innholdsnettverk
hangout on air
hvor din annonse blir vist
innovasjoner
innsikt
interaktive annonseformater
investert
julehandelen
kampanje innstillinger
kampanjeadministrasjon
kampanjeresultatene
kampanjetype
Kampanjeutkast
klikk
klikkandel
Kom igang med AdWords
kontostruktur
konverteringer
konverteringsbud
Konverteringsestimater
konverteringssporing
Kundematch
kundesamsvar
Kunngjøringer
kvalitetscore
kvalitetspoeng
Live event
maksimer antall klikk
managerkontoer
Markedsføringstips
masseoppgradering
masseopplastninger av søkeord
masseredigering
Massredigering
MCC
meldingsutvidelser
Merchant Center
micro-moments
mobil
mobil landinggside
mobil ux
Mobilannonsering
mobilbudjusteringer
mobile app
mobile site
mobile ux
mobilopplevelsen
multi-skjerm
Mål resultatene
mål-CPA
målgruppeløsninger
målgrupper
Målgruppestatistikken
måloppdateringer
målretning
målrett mot søkesideplassering
Målretting
målretting over tid
Nettdesign
nettstedslink
nyheter
online webinar
Oppdatering
oppdateringer
oppgradering
Oppgraderingssenter
Optimalisering
optimisert
Organisk søk
plasseringsresultater
premium partners
Produkter-fanen
produktgrupper
Produktoppføringsannonser
produktstatus
Rapporter
rapportering og analyse
rapporteringskolonnen
Relaterte produkter
remarketing
remarketing shopping
remarketing-tagger
remarketingstrategien
resultatendringer
resultater
Resultatsberegninger
Resultatskolonner
resultatsporing etter enhet
Retningslinjene
sammenslåing og oppgradering
shopping kundematch
status over tid
statusannoteringer
suksess
søkeord
søkeordsrapport
tester
think with google
Uken videotips
Ukens “fun fact”
Ukens ”fun fact”
Ukens fun fact
Ukens Mikroøyeblikk
Ukens retningslinjer
Ukens video
universelle appkampanjer
URL
URLs
utvidet CPC
valuere resultatene
verdisporing
Verktøy
video
videokampanjer
visninger
webinar
Webmaster
YouTube
Archive
2018
mars
2017
nov.
sep.
juni
mai
mars
feb.
2016
des.
nov.
okt.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2015
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
2014
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
2013
des.
nov.
sep.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
2012
des.
nov.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
jan.
2011
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2010
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2009
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2008
des.
nov.
Feed
Følg på e-post