Inside AdWords - Norge
Googles offisielle blogg for nyheter, tips og informasjon om AdWords
10 Online Markedsføringstips: Tips 5
30. juni 2009
Har du lagt merke til bildene brukt av Google Søk? Det har du sikkert, de fleste har det på et eller annet tidspunkt.
Men har du vurdert om dine produkter kunne vært en del av disse søkene eller ikke? Dersom du navngir bilder av dine produkter bilde01.jpg og bilde02.jpg og ikke tillegger ytterligere informasjon (egenskaper, etc) er det lite sannsynlig at dine bilder blir en del av søk på for eksempel bukser. Det kan være veldig nyttig å tenke på hvilken informasjon du kan tillegge bildene dine for at relevante brukere skal finne dem. Dersom du vil lese mer om dette kan du finne noen gode eksempler
her
.
I våre påfølgende serie om tips om markedsføring på nett vil vi fokusere på Google AdWords og hvordan du kan annonsere så effektivt som mulig
Skrevet av Espen - Inside AdWords teamet
Torsdagsinnlegg om det nye grensesnittet – Bruke hurtigtaster
23. juni 2009
Et av hovedmålene til det nye grensesnittet er å hjelpe deg å administrere dine kampanjer mer effektivt. Vi ønsket også å tilby noen av de praktiske elementene du finner i andre Google-produkter, som hurtigtaster. Akkurat som i Gmail kan du raskt navigere rundt i kontoen uten å måtte bruke musen. I det nye AdWords-grensesnittet har du en rekke hurtigtaster tilgjengelig:
Overordnet navigering
g + o: Gå til Alle Internett-kampanjer
g + c: Gå til fanen Kampanjer
g + r: Gå til fanen Annonsegrupper
g + k: Gå til fanen Søkeord
g + n: Gå til fanen Nettverk
g + a: Gå til fanen Annonser
g + s: Gå til fanen Innstillinger
Tabellnavigering og handlinger
j/k: Neste/forrige rad i hoveddatatabellen
x: Velg gjeldende rad (bruk Skift + x for flere rader)
e: Rediger
p: Stopp midlertidig
n: Aktiver
d: Slett
l: Last ned
Redigere annonsegrupper og søkeord:
e: Rediger valgte rader
Ctrl + Piltaster: Flytt mellom redigerbare felt
Ctrl + s: Lagre endringer
Esc: Avbryt redigeringsmodus
Hvis du glemmer en hurtigtast, kan du alltid finne dem i Hjelp-seksjonen nederst til venstre i kontoen:
F
ølg med videre på Inside AdWords for flere innlegg om det nye AdWords- grensesnittet!
Skrevet av Espen - Inside AdWords teamet
Det første torsdagsinnlegget om det nye grensesnittet
23. juni 2009
Du har kanskje hørt at vi holder på med å teste et
nytt grensesnitt for AdWords
? Mange av dere har allerede begynt å bruke det nye grensesnittet, og vi vil gjerne fortelle deg litt mer om det. Derfor starter vi en serie med torsdagsinnlegg om det nye grensesnittet.
Hver uke vil vi ta for oss et aspekt av det nye grensesnittet, det være seg grundig gjennomgang av de nye funksjonene, tips og triks, produktoppdateringer eller kunngjøringer.
Skrevet av Espen - Inside AdWords teamet
Nøkkelindikatorer for resultat: Del 2
16. juni 2009
I vårt
forrige innlegg
snakket vi om viktigheten av å bruke nøkkelindikatorer for resultat og gav noen tips for å bygge opp en liste med slike KPI-er. Det er nyttig å tenke på hvilke verdier du behøver for å drive Internett-bedriften. Hovedspørsmålet er alltid: Hvordan omgjøres dette til rapporter i Analytics, samt data som du og teamet kan iverksette tiltak på bakgrunn av? I dag skal vi se på et fiktivt firma og scenario for å komme i gang med å bruke KPI-er og Analytics-data i praksis.
Forretningsmål og KPI-liste
La oss se på et eksempel med et lite firma som selger bildeler for veteranbiler på Internett. Dette nettstedet har også et aktiv brukerfellesskap. Den som administrerer Google Analytics i firmaet, ønsker å opprette en liste med KPI-er for personen som driver markedsføringskampanjene deres på Internett. Sammen setter de følgende forretningsmål:
- Få besøkende av høyest mulig kvalitet til nettstedet.
De ønsker å tiltrekke flere personer til nettstedet, men vil også sikre at de tiltrekker «de riktige brukerene». De definerer «riktige brukere» som personer som vil kjøpe deler fra dem, og også ta del i og kommunisere med andre på nettstedet. De delte hovedmålet inn i følgende delmål og tilordnet disse til KPI-er i Google Analytics-kontoen:
- Få flere besøkende til nettstedet
KPI: Antall
unike besøkende
Analytics-rapport: Besøkende > Tendens for besøkende > Absolutt unike besøkende
- Se til at markedsføringen gir resultater
KPI:
Avkastning
på Internett-kampanjer
Analytics-rapport: Trafikkilder > AdWords > AdWords-kampanjer (fanen Klikk)
- Få flere til å kjøpe bildeler fra nettstedet
KPI: Konverteringsfrekvens for Netthandel
Analytics-rapport: Netthandel > Konverteringsfrekvens
- Få flere til å registrere seg som bruker på nettstedet
KPI:
Målfullføringsfrekvens
for «Nye registreringer»
Analytics-rapport:
Mål
> Konverteringsfrekvens
- Øke antallet brukerhandlinger på nettstedet
KPI: Målfullføringsfrekvens for «nye kommentarinnlegg»
Analytics-rapport:
Mål
> Konverteringsfrekvens
- Øke prosentandelen returnerende besøkende
KPI: Prosentandel returnerende besøkende
Analytics-rapport: Besøkende > Nye kontra returnerende
- Øke antallet «merkede besøk»
KPI: Prosentandel av besøk som kommer fra direkte eller merkede søkeord
Analytics-rapport: Besøkende > Tendens for besøkende > Besøk (bruk segment for merkede besøkende )
Som nevnt i forrige innlegg, er det viktig å vite hvem du gir KPI-oppdateringen til og gir dem sammenhengen og detaljene de behøver for å gjøre jobben sin. For å sette KPI-rapporten i sammenheng, vil den som administrerer Google Analytics gjøre et par ting. Først sammenligner han hver av verdiene mot forrige tidsperiode. Deretter gir han flere detaljer og mer verdi ved å lage en oversikt over hver verdi etter trafikkilde. Hvis den samlede konverteringsfrekvensen går ned, er det ikke mye markedsføringsavdelingen kan gjøre med de dataene. Hvis de imidlertid vet at en lavere konverteringsfrekvens er knyttet til en bestemt annonsekampanje, kan de fatte tiltak for å
forbedre kampanjen
.
KPI-rapport med tiltak
Den påfølgende uken sender den som administrerer Google Analytics en e-post til markedsføringsavdelingen med en statusoppdatering for hver av KPI-ene. Denne uken har han uthevet to områder som behøver spesielt ettersyn.
Det totale antallet unike besøkende er 21% lavere denne uken. Dette tallet har gått ned hver uke siden desember. En nedgang i forventede besøkende er forventet i januar på grunn av sesongbetonte endringer. Analytics-dataene viser imidlertid at nedgangen har vært mindre i foregående år, omtrent 15 % for januar måned. De ser nå ut til å få en nedgang på 40 % denne måneden. Nedgangen er nogenlunde lik for alle
trafikkilder
.
Til slutt har avkastningen på Internett-kampanjene gått ned. Nærmere bestemt har AdWords-kampanjen «Nye registreringer» hatt en nedgang i avkastning på 56 % den foregående uken. Dette ser ut til å være grunnet en økning i kampanjens gjennomsnittlige pris per klikk, kombinert med en nedgang i antall konverteringer.
Siden resten av KPI-ene er relativt stabile, bestemmer markedsføringsavdelingen seg for å iverksette tiltak på bakgrunn av punktene nevnt ovenfor.
Antallet unike besøkende har gått ned siden færre brukere kjøper biler i økonomiske nedgangstider. Firmaet synes imidlertid at nettstedet ikke bør være hardt rammet av denne trenden: Mange veteranbiler er relativt billige, og det å reparere dem, slik brukerne deres gjør, øker verdien på bilene. Kanskje må kampanjenes budskap endres. Til nå har de fokusert på luksusen og prestisjen av det å eie veteranbiler, men dette budskapet kan være mindre tiltalende nå. De bestemmer seg for å lage nye annonsetekster i AdWords-kontoen med fokus på de pengebesparende sidene av produkttilbudet for å se hvordan disse gjør det i forhold til nåværende annonser.
Veteranbilfirmaet har nå
a) identifisert KPI-er som er viktige for bedriften,
b) satt disse KPI-ene i sammenheng med trender over tid og
c) identifisert fokuspunkter og tiltak for å løse problemet.
Dette eksempelet gir deg forhåpentligvis noen praktiske ideer for hvordan du kan gå frem med analysen og forbedrer nettstedets resultater.
Skrevet av Ciaran & Espen - Inside AdWords teamet
Sporing av resultater
15. juni 2009
Uansett hvilke annonseformat du velger eller hvordan du målretter dem, behøver du innsikt i hva som fungerer best og gir best resultat. Akkurat som med Google Søk tilbyr Googles Innholdsnettverk alle verktøyene du behøver for å måle din effekt og dine resultater, og optimalisere for en høyere avkastning.
1.
Innholdsnettverk
2.
Fleksibelt annonsedesign
3. Sporing av resultater
For å lære mer kan du se gjennom
denne siden
og lese om innholdsnettverket og dets forskjellige verktøy og egenskaper. Se også våre
tidligere innlegg
om Googles Innholdsnettverk
Skrevet av Ciaran & Espen - Inside AdWords teamet
Fleksibelt annonsedesign
15. juni 2009
Det er mange forskjellige måter du kan kommunisere ditt budskap på. På samme måte som du ser relevante tekstannonser ved siden av søk på Google.no, vises tekstannonser i innholdsnettverket på sider med innhold som er relevant for dine produkter og tjenester. Å opprette en tekstannonse for innholdsnettverket fungerer på samme måte som for søkenettverket.
Du kan også vise bilde- og videoannonser i innholdsnettverket, uten ytterligere servekostnader. Dersom du ikke har bildeannonser, kan Googles Visningsannonsebygger hjelpe deg med å opprette slike annonser- helt kostnadsfritt.
Google Innholdsnettverk gir deg muligheten til å prøve nye annonseformat, beholde dem som fungerer og slette dem som ikke gjør det. Se denne videoen (på engelsk)!
1.
Innholdsnettverk
2. Fleksibelt annonsedesign
3.
Sporing av resultater
For å lære mer kan du se gjennom
denne siden
og lese om innholdsnettverket og dets forskjellige verktøy og egenskaper. Se også våre
tidligere innlegg
om Googles Innholdsnettverk
Skrevet av Ciaran & Espen - Inside AdWords teamet
Innholdsnettverk
15. juni 2009
Ved å annonsere i Googles Innholdsnettverk får du mulighet til å nå kunder idét de søker gjennom nettsider som er relevante for dine produkter eller tjenester. Med tiden har det blitt viktigere for annonsører å maksimere salg og på en kostnadseffektiv måte. Du kan øke din lønnsomhet utenom søk ved å satse på innholdsnettverket.
For å forklare hvordan innholdsnettverket kan generere flere potensielle kunder og salg har vi samlet noen videoklipp vi tror kan være relevante for deg. Disse er kun tilgjengelig på engelsk.
1. Innholdsnettverk
2.
Fleksibelt annonsedesign
3.
Sporing av resultater
For å lære mer kan du se gjennom
denne siden
og lese om innholdsnettverket og dets forskjellige verktøy og egenskaper. Se også våre
tidligere innlegg
om Googles Innholdsnettverk
Skrevet av Ciaran & Espen - Inside AdWords teamet
Det nye AdWords-grensesnittet er nå tilgjengelig globalt
12. juni 2009
De siste månedene har vi testet ut et nytt AdWords-grensesnitt. Dette nye grensesnittet gjør administrasjon av AdWords-kampanjer raskere, mer oversiktlig og mer intuitivt. Dette betyr at det er enklere å finne de viktigste søkeordene på tvers av annonsegrupper, navigere i, og redigere kontoen raskt og få tilgang til og handle i forhold til rapporter.
Vi fortsetter arbeidet med det nye grensesnittet, og foretar endringer basert på tilbakemeldinger fra beta-testere. Vi er glade for å kunne lansere det nye grensesnittet på enda flere språk, inkludert norsk.
Her er noen av de spennende funksjonene vi tester:
Resultatdiagrammer: Oppdag trender med tilpassede diagrammer på hver dide i kampanjeadministrasjonen.
Innsikt på tvers av annonsegrupper: Fokuser på de viktigste områdene i kontoen raskere, med nye faner for sammendrag på hver side. Du kan se og redigere søkeord, plasseringer eller annonser fra alle annonsegrupper i én fane.
Linjeredigering: Vil du endre et søkeord eller et bud? Klikk på det og utfør endringer på linjen i stedet for å gå til en separat side.
Enklere styring for innholdsnettverket: Forbedre resultatene for innholdsnettverket via en ny Nettverk-fane. Se statistikk over plasseringene der annonsene dine har blitt vist, og handle deretter ved å angi unike bud eller ekskludere plasseringer direkte fra rapporten.
Vær imidlertid oppmerksom på at det nye grensesnittet ikke endrer hvordan annonser kjører. Budgivning, rangering, kvalitetspoeng og resten av annonsevisningen vil forbli den samme i det nye grensesnittet.
Det nye grensesnittet er fortsatt under utvikling, så det er ikke alle funksjonene som er tilgjengelige i det forrige grensesnittet som støttes for tiden. Foreløpig kan du bytte mellom det gamle og det nye grensesnittet, så du vil fortsatt ha tilgang til alle AdWords-verktøyene og rapportene hvis dette er nødvendig.
Hvis du vil vite mer, kan du gå til
nettstedet for det nye AdWords-grensesnittet
.
Skrevet av Espen - Inside AdWords teamet
Bruke nøkkelindikatorer for resultat: Del 1
10. juni 2009
I vårt
siste Google Analytics-innlegget
snakket vi om viktigheten av å måle konverteringer i Google Analytics. Jeg vil bygge på dette innlegget og snakke om hvordan du kan bruke en rekke nøkkelindikatorer for resultat (KPI's, Key Performance Indicators) til å måle hvordan det går med nettstedet. Hva er viktigst for deg? Trafikknivået? Hvor mange brukere som konverterer? Hvor mye du betaler for betalt søkeannonsering kontra hvor mye du tjener på salg? Disse nøkkelindikatorene kan fortelle deg hvor godt nettstedet dekker forretningsbehovene dine og hvilke forbedringer som kan gjøres.
Hva er
nøkkelverdi
er?
Kort fortalt er nøkkelverdi en verdi i
Google Analytics
som måler hvor godt nettstedet oppfyller målene dine. Hvis målet til nettstedet for eksempel er å selge produkter på Internett, er konverteringsfrekvensen i E-handel-rapporten en viktig indikator å holde øye med. Se hvilken andel av besøkende på nettstedet som går videre til å kjøpe fra deg, og se hvilke kilder de kommer fra. Det som skiller nøkkelindikatorer fra andre verdier er at disse verdiene er avgjørende for resultatene til nettstedet og Internett-bedriften.
Hvorfor bruke
nøkkelverdi
er?
Opprettelse av nøkkelverdier er nyttig av to grunner. Endringer i disse forteller deg når du må gjøre noe. Hvis transittstoppfrekvensen på startsiden øker med 50 % må du finne ut hvorfor, og iverksette tiltak for å reversere trenden.
For det andre hjelper nøkkelverdier deg med å knytte Google Analytics-kontoen nærmere til resten av virksomheten. De hjelper deg med å forstå hva hver interessent ønsker fra Google Analytics-kontoen og fra firmaets tilstedeværelse på Internett. Involver kollegene dine i hvordan Internett-bedriften gjør det i henhold til viktige
rapporter
og verdier.
Hvordan listen av
nøkkelverdier b
ør
opprettes
Vellykket opprettelse av nøkkelverdier handler om å gjøre om nettstedets forretningsmål til verdier som gir mening i Google Analytics-kontoen. Alle virksomheter er forskjellige, så det er bare du som kan fastsette relevante verdier. For å komme i gang må du stille deg selv og viktige personer i organisasjonen ett spørsmål: Hva mener du er grunnen til at firmaets nettsted eksisterer? Skriv ned svarene. De vil sannsynligvis variere avhengig av hvem du spør. Det er viktig å få tilbakemelding fra alle avdelinger i firmaet og deretter prioritere svarene. Jeg foreslår at du beholder de 10 mest vanlige svarene.
Når du har tatt høyde for forretningsmålene, kan du starte med å opprette relaterte nøkkelverdier. La oss for eksempel si at et forretningsmål er å få flere til å komme til den fysiske butikken etter å ha besøkt nettstedet. Her vil en god nøkkelverdi i Analytics-kontoen være konverteringsfrekvensen av personer som besøker siden med veibeskrivelse til den fysiske butikken.
Her er noen ideer for å hjelpe deg med å opprette relevante nøkkelverdier å overvåke:
Sørg for at de er viktige og tilknyttet virksomheten. Jeg har allerede nevnt dette, men det er svært viktig å knytte nøkkelverdiene til forretningsmålene. En nøkkelverdi som «tiltrekk flere besøkende» kan virke som et godt valg, men er den virkelig tilknyttet forretningsmålene? Hva om markedsføringsavdelingen klarer å fordoble antallet besøkende, men ingen av de nye besøkende kjøper noe? Da kan det være bedre å tiltrekke besøkende av bedre kvalitet, der kvalitet er målt med konverteringsfrekvens eller transittstoppfrekvens.
Gjør dem gjennomførbare. Hvis du ikke kan iverksette gjennomførbare tiltak på bakgrunn av en av de valgte nøkkelverdiene, er den nytteløs. Spør deg selv: Hva gjør jeg hvis denne nøkkelverdien er fordoblet eller halvert i morgen?
Fokuser på målgruppen og sett den i sammenheng. Hvis du deler rapporter med andre team-medlemmer, må du huske at ikke alt er relevant for alle. Hvis du deler verdier med team-medlemmer, må du fokusere på hva som er relevant for jobbene deres. Eksempel: «50 % av brukerne brukte søkefunksjonen på nettstedet forrige uke. Av disse forlot 45 % nettstedet umiddelbart etter å ha vist søkeresultatene for de ti beste treffene.» Dette er nyttig informasjon for medlemmer av design-teamet som jobber med å forbedre nettstedets søkefunksjon og for lederen deres, men det kan være unødvendig informasjon for markedsføringsavdelingen.
I det neste innlegget forklarer jeg hvordan enkelte typiske nøkkelverdier kan spores ved hjelp av bestemte verdier i Analytics-kontoen. Vi tar for oss hvilke rapporter som kan hjelpe deg med å overvåke og forbedre viktige forretningsmål, for eksempel Internett-salg og potensielle salg.
Skrevet av Anna - Inside AdWords teamet
Forstå avkastningen
8. juni 2009
For å få suksess med AdWords, kan du ved å forstå avkastningen treffe informerte avgjørelser om administrasjonen av dine kampanjer.
Hva er avkastning?
AdWords-avkastning er hvor mye du får igjen for pengene du investerer i AdWords. Hvis du ønsker å finne ut hvor stor avkastningen blir, må du først bestemme hva dine
annonseringsmål
er. Her er noen vanlige eksempler:
Foreta et salg (elektronisk eller ikke-elektronisk)
Generere potensielle kunder fra kunder som er interessert i ditt produkt
Øke kjennskapen til merkevaren, produktene eller tjenestene
Hvordan kan jeg beregne avkastningen?
Hvis du kjenner verdien av et mål (for eksempel fortjenestemarginen for et salg), og hvor mye du brukte på AdWords til å oppnå dette målet, kan du finne
avkastningen
:
Avkastning i % = [(Fortjeneste fra AdWords – AdWords-kostnader) / AdWords-kostnader] x 100
Eksempel: En bokselger annonserer for sin nye kokebok med AdWords. Hver bok har en fortjenestemargin på NOK 20 og det selges 25 bøker/dag via AdWords. Det gir en bruttofortjeneste på NOK 500. Hvis hans daglige budsjett er NOK 200, blir avkastningen: (500 - 200)/200 = 1,5 eller 150 %. Det betyr at han tjener NOK 30 for hver NOK 20 han investerer i AdWords.
Hvordan kan jeg spore verdien av AdWords?
Google har to gratisverktøy som kan hjelpe deg med å finne AdWords-avkastningen:
Med
Konverteringssporing
kan du lett spore resultatet til dine AdWords-kampanjer ved å fortelle hvor mange potensielle kunder eller salg alle søkeord, annonsetekster eller plasseringer genererer. Det gir deg også data for kostnad per kjøp (CPA, Cost-per-aquisition).
Analytics
gir deg detaljert innsikt i adferden til besøkende på nettstedet ditt – hvor de kom fra, hvor lenge de ble, hvilke sider de besøkte, osv. I Analytics kan du også definere ønskede handlinger ("mål") og måle dem mot beregningene ovenfor. Dette kan hjelpe deg med å forbedre nettstedet for å øke avkastningen.
Hvordan kan du forbedre AdWords-avkastningen?
Med en gang du har konverteringssporings- og/eller Analytics-data for hånden, kan du fokusere på optimalisering av dine kampanjer for å øke avkastningen. Vi vil dekke avkastningsstrategier i detalj i vårt innlegg "Optimalisere for økt avkastning" senere denne måneden. Frem til da vil du finne flere
tips for å forbedre avkastningen
i brukerstøtten for AdWords.
Vi anbefaler deg også å prøve to andre gratisverktøy som er utviklet spesielt for å hjelpe deg med å forbedre avkastningen:
Konverteringsoptimereren
administrerer automatisk din CPC, slik at du kan oppnå det høyeste antall konverteringer. Alt du trenger å gjøre, er å angi den ønskede kostnaden for kjøp.
Nettstedoptimereren
kan du bruke til å teste og forbedre innholdet og utformingen av nettstedet for å øke antall konverteringer.
Skrevet av Espen - Inside AdWords teamet
Visste du at ...?
3. juni 2009
I Google gjør vi til stadighet forbedringer i søkealgoritmene våre, noen er kjente og andre er mindre kjente. Vi har et eget team som jobber med å forbedre kvaliteten på Google i hele Norden. Her kommer det et lite gjesteinnlegg med noen av de mindre kjente Googletipsene vi har jobbet med å forbedre i det siste.
Visste du at du kan finne telefonnummer til både personer og bedrifter på Google? Det er enkelt: for å finne en person søker du helt enkelt etter navnet til den du vil ringe, samt stedet personen bor, slik som dette:
På websøk
Eller på maps.google.no
Det er ikke alltid du finner telefonnumrene du søker på. Det kan skyldes at den du leter etter har fortalt Google eller telefonselskapet sitt at telefonnummeret ikke skal stå i katalogen. Av og til er det også vanskelig å vite at det er et telefonnummer du er på jakt etter, og da kan det hjelpe å fortelle Google at det er det du vil ha:
Som du ser kan Google også hjelpe deg med å finne butikker og tjenesteleverandører. Ved firmasøk har du muligheter til å lese andres vurderinger av bedriftene du får se, og du har mulighet til å legge inn dine egne vurderinger til nytte for andre som er på jakt etter det samme. Søk enkelt på hva du er på jakt etter og hvor det ligger, så ordner Google resten:
På websøk
Eller på maps.google.no for flere treff og enda mere informasjon om bedriftene
Skrevet av
Håvard
og Petter, Softwareingeniører i Google
Bruk søkeordverktøyet for å finne effektive søkeord
1. juni 2009
AdWords er utformet for å målrette relevante annonser mot brukeres søk, noe som i bunn og grunn gir brukere søkeresultater det er sannsynlig at de klikker på. Søkeordene du velger til å vise annonsen, påvirker derfor direkte hvilke søk annonsen vises for.
I denne artikkelen vil vi presentere søkeordverktøyet, som er et gratis verktøy som kan hjelpe deg med å opprette en omfattende og effektiv søkeordliste.
Hvorfor bør jeg bruke søkeordverktøyet?
Du angir et søkeord og søkeordverktøyet viser relaterte søk, inkludert informasjon om konkurranse og beregninger av søkevolum. Deretter kan du bruke disse forslagene til å optimalisere kampanjen. Verktøyet kan:
hjelpe deg med å finne nye søkeord og legge dem til i den valgte annonsegruppen
finne negative søkeord for å forhindre uønskede visninger og klikk
hjelpe med å avgrense den eksisterende listen over søkeord
forutse trafikken som genereres ved å legge til disse søkeordene
Hvor finner jeg søkeordverktøyet?
Du kan få tilgang til
søkeordverktøyet på tre måter
:
på annonsegruppenivå i AdWords-kampanjen når du legger til søkeord
fra verktøymenyen i AdWords-kontoen
via den
eksterne nettadressen
Når du bruker søkeordverktøyet på annonsegruppenivå, tar systemet hensyn til kampanjeinnstillingene og resultatloggen for kontoen. Når verktøyet åpnes via verktøymenyen eller den eksterne nettadressen, er ikke disse dataene tilgjengelige. I dette tilfellet kan du velge landet og språket du målretter deg mot, slik at det tas hensyn til disse innstillingene i resultatene fra søkeordverktøyet.
Tipsene nedenfor gjør det enklere for deg å finne relevante søkeord for annonsene:
Valg av søkeord bør være basert på kvalitet fremfor kvantitet. Det er mer sannsynlig at relevante søkeord gir bedre resultater. Husk at søkeord med høyere søkevolum eller søkeord med høy konkurranse ikke nødvendigvis gir flere potensielle kunder.
Bruk korte søkeord (ett eller to ord), slik at verktøyet kan identifisere hvilke ord det skal finne forslag for.
Bruk verktøyet til å identifisere negative søkeord. Søkeordverktøyet kan vise søkeord som ikke har noen tilknytning til virksomheten. Vurder å bruke disse termene som negative søkeord for å hindre at annonsene vises for irrelevante søk.
Finn søkeord basert på innholdet på nettstedet. I stedet for å angi egne søkeord, kan du prøve å bruke alternativet Nettstedinnhold. Det lar deg skrive inn nettadressen til nettstedet for virksomheten eller til et annet nettsted som er relatert til virksomheten. AdWords-systemet gjennomsøker så siden og foreslår relevante søkeord.
Du finner flere tips i
brukerstøtten
.
Skrevet av Espen - Inside AdWords teamet
AdWords-auksjonen
1. juni 2009
I dette innlegget ønsker vi å forklare hovedfunksjonen i AdWords-systemet: Auksjonsprosessen, som bestemmer hvilke annonser som vises til hvilken klikkpris og på hvilken plassering.
Hvilke betegnelser bør jeg kjenne til?
Bud / høyeste pris per klikk (maks. CPC, cost-per-click): Beløpet du er villig til å betale for et klikk på annonsen (tilgjengelig i både søke- og innholdsnettverket). Du betaler aldri mer enn høyeste CPC.
Gjennomsnittlig CPC: Kostnaden for totalt antall klikk delt på antall klikk annonsen har mottatt.
Faktisk CPC: Det faktiske beløpet som betales for et klikk på en gitt annonse. Dette beløpet beregnes for hvert søk annonsen kan vises for. Det er basert på kvalitetspoengene og det høyeste budet til annonsen i plasseringen under din. AdWords' prisreduksjon gir deg automatisk lavest mulig pris for at du skal kunne opprettholde annonseplasseringen.
Hvordan kan jeg administrere budene?
Du kan
angi en CPC
på annonsegruppenivå eller søkeord- og plasseringsnivå, og du kan også by separat for søke- og
innholdsnettverket
. Ellers kan du bruke
automatisk budgivning
hvis du vil at AdWords skal administrere CPC-budene for deg.
Hvordan påvirker budene annonserangeringen?
Rangeringen bestemmes av to faktorer: høyeste CPC og kvalitetspoeng. Du kan derfor forbedre plasseringen ved enten å øke høyeste CPC eller optimalisere kampanjene for å få flere kvalitetspoeng.
Hvorfor tar AdWords hensyn til andre kriterier enn høyeste CPC? Hvorfor er det ikke mulig å «kjøpe» en plassering? Vi valgte en kombinasjon av disse to komponentene fordi vi ønsker å gi annonsørene en god grunn til å opprette annonser av høy kvalitet. Dette dynamiske rangeringssystemet sikrer et rettferdig budmiljø som ikke bare er basert på prisen du er villig til å betale, men også på hvor relevante annonsene dine er og deres kvaliteten.
Hvordan fungerer auksjonen?
For hvert søk sammenligner systemet CPC-en og kvalitetspoengene til søkeordet ditt med alle andre kvalifiserte annonser. Systemet multipliserer høyeste CPC med kvalitetspoengene for hver annonse i en bestemt auksjon. Annonsen med høyest verdi kommer først, annonsen med nest høyeste verdi kommer som nummer to og så videre.
Eksempel:
To annonsører, Kristian og Anna, har annonser som kan vises for samme søk. Kristian har angitt et høyeste CPC-bud på NOK 24 for søkeordet, som har fem kvalitetspoeng i systemet. Hans totale søkeordpoeng er 24 x 5 = 120.
Anna har angitt et høyeste CPC-bud på NOK 16 for søkeordet, dvs. et lavere bud enn Kristian. Siden søkeordet har ni kvalitetspoeng i henhold til systemets evaluering, er imidlertid hennes totale søkeordpoeng 16 x 9 = 144, noe som gir en høyere poengsum enn Kristian.
Anna vant den beste plasseringen for annonsen. For å finne ut hvor mye et klikk vil koste Anna deler vi de totale søkeordpoengene til Kristian (120) på kvalitetspoengene til Anna (9), og deretter legger vi til NOK 0,08. Dette gir NOK 13,41, som er et lavere beløp enn Annas høyeste CPC.
Skrevet av Espen - Inside AdWords teamet
Etiketter
Ad Grants
AdSense
adwords
AdWords Editor
AdWords eksperiment
AdWords Hjelpesenter
adwords kundematch
adwords mobil
adwords mobile
AdWords målgruppestatistikk
adwords next
adwords nyheter
adwords oppdateringer
AdWords Policy
AdWords utkast
android
annonseinnovasjoner
annonseløsningene
Annonseplassering
Annonseringer
Annonseringsvilkår
Annonseutvidelser
annonsører
anropsutvidelse
appene
appinstallasjonsannonsene
appkampanjer
apps
automatiske budstrategier
bannerannonser
bannerannonsører
bannerkampanjeplanlegger
Betalt vs Organisk rapport
brukerstøtten for AdWords
bud
budavgjørelser
budjustering
budjustering annonseplan
budjustering enheter
budjustering steder
CPC
CPM-kampanjer
customer match
demografiske resultater
Devialet
diagnose og forhåndsvisning og av annonse
Displayannonser
Displaynettverket
Displaynetværk
dynamisk remarketing
dynamiske remarketingannonser
effektiv maks. CPC
eksperiment
enhetsspesifikke destinasjonssider
Fakturering
fleksible budstrategier
Forbedrede kampanjer
forbedrede kampanjer og nye funksjoner
frakt
frekvenstak
GDN
geografisk målretting
Gmail-annonse
Gmail-annonsene
Gmail-annonser
Google AdWords
Google Analytics
Google Analytics Premium
Google displaynettverk
Google Jobs
Google Merchant Center
Google My Business
Google Norge
google partners
Google play
Google Sales
Google Shopping
Google Søk
Googles Innholdsnettverk
hangout on air
hvor din annonse blir vist
innovasjoner
innsikt
interaktive annonseformater
investert
julehandelen
kampanje innstillinger
kampanjeadministrasjon
kampanjeresultatene
kampanjetype
Kampanjeutkast
klikk
klikkandel
Kom igang med AdWords
kontostruktur
konverteringer
konverteringsbud
Konverteringsestimater
konverteringssporing
Kundematch
kundesamsvar
Kunngjøringer
kvalitetscore
kvalitetspoeng
Live event
maksimer antall klikk
managerkontoer
Markedsføringstips
masseoppgradering
masseopplastninger av søkeord
masseredigering
Massredigering
MCC
meldingsutvidelser
Merchant Center
micro-moments
mobil
mobil landinggside
mobil ux
Mobilannonsering
mobilbudjusteringer
mobile app
mobile site
mobile ux
mobilopplevelsen
multi-skjerm
Mål resultatene
mål-CPA
målgruppeløsninger
målgrupper
Målgruppestatistikken
måloppdateringer
målretning
målrett mot søkesideplassering
Målretting
målretting over tid
Nettdesign
nettstedslink
nyheter
online webinar
Oppdatering
oppdateringer
oppgradering
Oppgraderingssenter
Optimalisering
optimisert
Organisk søk
plasseringsresultater
premium partners
Produkter-fanen
produktgrupper
Produktoppføringsannonser
produktstatus
Rapporter
rapportering og analyse
rapporteringskolonnen
Relaterte produkter
remarketing
remarketing shopping
remarketing-tagger
remarketingstrategien
resultatendringer
resultater
Resultatsberegninger
Resultatskolonner
resultatsporing etter enhet
Retningslinjene
sammenslåing og oppgradering
shopping kundematch
status over tid
statusannoteringer
suksess
søkeord
søkeordsrapport
tester
think with google
Uken videotips
Ukens “fun fact”
Ukens ”fun fact”
Ukens fun fact
Ukens Mikroøyeblikk
Ukens retningslinjer
Ukens video
universelle appkampanjer
URL
URLs
utvidet CPC
valuere resultatene
verdisporing
Verktøy
video
videokampanjer
visninger
webinar
Webmaster
YouTube
Archive
2018
mars
2017
nov.
sep.
juni
mai
mars
feb.
2016
des.
nov.
okt.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2015
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
2014
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
2013
des.
nov.
sep.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
2012
des.
nov.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
jan.
2011
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2010
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2009
des.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
mai
apr.
mars
feb.
jan.
2008
des.
nov.
Feed
Følg på e-post